Egymáshoz nem illeszkedő bútorelemek, egyedi gyártású bútorban az átlagosnál kisebb fiókok, bőrhuzat helyett textilbőr, vízállónak gondolt cipő vagy bőrönd beázása és még sorolhatnánk azokat a panaszokat, melyekkel a fogyasztók megkeresik a Budapesti Békéltető Testületet. Mind abból adódik, hogy a fogyasztók nem dokumentálják megfelelően, hogy pontosan mit szeretnének vásárolni, elhiszik a szóban elhangzó ígéreteket akár a termékek mérete, akár a kárpit vagy a bútor minősége kapcsán.
Természetesen nem rendelkezhet mindenki mérnöki diplomával, de a termékekhez tartozó alapvető információkat- a szerelési vagy kezelési, használati útmutatót- minden fogyasztónak meg kell kapnia. Enélkül nem tudunk ugyanis tudatos és megalapozott döntést hozni vásárlásaink során.
Mire is kell figyelni?
A kiválasztott bútor esetében tudnunk kell a pontos méreteket, ha az elemlista nem tartalmazza az összes méretet, akkor kérjük annak kiegészítését írásban, akár a számla mellékleteként. Ezzel elkerülhetjük, hogy utóbb a vállalkozás arra hivatkozzon, hogy nem is készül a fogyasztó által kért méretben az adott bútor, és ő az elemlistának, számlának megfelelő termékeket szállította le a fogyasztó részére.
Amennyiben kiállított mintadarab alapján rendeljük meg a terméket, akkor alaposan mérjük le a kiállított darabot az áruházban, le is fotózhatjuk és ezt követően hozzunk tudatos döntést. Ha eltérő színben, eltérő kárpittal szeretnénk az ülőgarnitúrát, akkor ezt mindenképpen rögzítsük a megrendelőlapon, szerződésen. Ezen kívül nézzük meg a hasonló kárpitozású bútorokat is, mert előfordulhat, hogy nagy méretben már nem mutat olyan jól az az anyag, amit kiválasztottunk, mint a boríték méretű mintán. Több panasznál előfordult, hogy a választott anyag nem úgy viselkedik, mint a kiállított terméken lévő, ilyenkor a vásárlás előtt kérdezzük meg az eladót.
Amennyiben teljes egészében egyedileg gyártott bútort szeretnénk – kihasználva lakásunk legkisebb zugát is – akkor még nagyobb odafigyeléssel kell eljárnunk. Érdemes saját vázlatokat, terveket készíteni, amin a méretezés is egyértelmű, és ezzel felkeresni a kiválasztott vállalkozást. A végleges tervek a megrendelés mellékletét kell hogy képezzék, ragaszkodjunk hozzá, hogy azt mi is megkapjuk. Így lehetünk biztosak abban, hogy olyan bútor fog készülni, ami az elvárásainknak megfelel, és a fiókok nem lesznek jóval rövidebbek, mint a kihasználni kívánt hely.
A vízállóság kérdése sűrűn merül fel téli cipők, utazótáskák esetében. A fogyasztók sokkal több esetben várják el a terméktől, hogy vízálló legyen. Például egy varrott technológiával készült cipő nem lesz vízálló, az utazótáska anyaga lehet impregnált, vízlepergető, de a cipzárnál akkor is be tud ázni, ezért mielőtt megvesszük, nézzük meg a használati-kezelési útmutatót és a terméken lévő piktogramokat.
Mit mond ezekben az esetekben a jogszabály?
Internetes megrendelés esetén az egyedi gyártású termékekre nem vonatkozik a vásárlástól számított 14 napos elállási jog! Az egyedi megrendeléssel megkötött vállalkozási szerződésnél vita esetén a megrendelő fogyasztónak kell bizonyítania, hogy milyen terméket rendelt meg, tehát a pontos paramétereket, a termék méreteit, a színét vagy az anyagösszetételét.
Ha a megrendelés körében célszerűtlen utasítást adott és erre a vállalkozó előzőleg figyelmeztette, akkor az ebből eredő kárért felelőséggel tartozik. A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013.évi V. tv. alapján az ilyen termékekre is vonatkozik a szavatosság, a jótállás. Ha a termék nem a megrendelésnek megfelelően, nem abban a minőségben került elkészítésre, tehát hibás teljesítés történt, úgy a vállalkozástól kérhető a termék javítása vagy cseréje illetve a megrendelő elállása esetén a vételár visszafizetése.
Mire figyeljenek a fogyasztók?
1. A későbbi kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében alaposan győződjenek meg arról, hogy a megrendelt termék milyen paraméterekkel rendelkezik!
2. Minden esetben írásban rögzítsék a megrendelés részletes feltételeit!
3. Ha a megrendeléssel kapcsolatosan utólag bármilyen problémájuk van, akkor először a vállalkozót keressék fel a problémájuk orvoslására!
4. Amennyiben nem tudnak a vállalkozással megegyezni, úgy forduljanak a Budapesti Békéltető Testülethez!