Tíz év alatt kétszeresére duzzadt az Európai Unióban az internetes vásárlások aránya, és 2014-ben már a megkérdezett uniós fogyasztók fele vásárolt online – áll a nemrég közzétett uniós felmérésben. A polgárok 44 %-a viszont még mindig nem tudja, hogy tizennégy napon belül meggondolhatja magát, holott az elmúlt egy évben közel egyharmaduk tapasztalt valamilyen problémát, amikor webáruházból rendelt.
A fogyasztói bizalmatlanság miatt a vásárlók ráadásul éves szinten összesen 11,7 milliárd eurótól esnek el. Ennyit tudnának spórolni becslések szerint ugyanis, ha az EU többi országában rendelkezésre álló olcsóbb kínálatot vennék igénybe.
Pedig a lehetőség adott: ha már vita alakult ki egy külföldi internetes céggel, Magyarországon egyedül a Budapesti Békéltető Testület dönti el az ügyet ingyenesen és gyorsan. De ha csak tájékozódni szeretne először a fogyasztó, akkor is hatékony segítséget kap a Testülettől és tisztában lesz lehetőségeivel.
Az Európai Bizottság által közzétett 2015-ös jelentés (Consumer Conditions Scoreboard 2015.) legóvatosabb becslése szerint is az online kereskedelem az Unióban 230 milliárd eurós forgalmat bonyolított 2014-ben. Tíz év alatt 21 %-ról 50 %-ra nőtt az ilyen vásárlások aránya. Azonban a fogyasztók még mindig idegenkednek a külföldi tagállamokból történő vásárlástól: hazánkban a megkérdezettek egyharmada vásárolt internetről belföldön 2014-ben, és csak közel 10 % szavazott bizalmat egy másik tagállam webáruházának.
Ezzel azonban elesnek azoktól az előnyöktől, amelyeket az Unió piaca kínál. Jól jellemzi a fogyasztói tudatosság hiányát az, hogy Európa-szerte a polgárok 44 %-a nem volt tisztában azzal a jogával, hogy meggondolhatja magát internetes vásárlásnál tizennégy napon belül, 59 %-uk nem tudott a hibás termék ingyenes kijavításának, kicserélésének lehetőségéről, 67 % pedig abban sem volt biztos, hogy ki kell-e fizetni egy terméket, amelyet meg sem rendelt. Mind a három kérdésre pedig helyesen mindössze a megkérdezettek 9 %-a válaszolt helyesen.
Hazánkban az európai uniós átlagot (31 %) meghaladja az online vásárlással összefüggő problémás ügyek száma: a megkérdezett fogyasztók 38 %-ának már meggyűlt a baja az érintett céggel. Többek között számukra is gyors, hatékony segítséget kínál a Budapesti Békéltető Testület, amelynek eljárása eredményeként az ügyek közel 40 %-ában egyezségre jutnak a felek. A kereskedő által visszavásárolt egymillió forintos hibás autó, hosszú évekre visszamenőleg elengedett több százezres közüzemi tartozás elévülés miatt – a pozitív példákat még sorolni lehetne.
A fogyasztónak így nem kell perre mennie, a drága bírósági út helyett békésen tudja rendezni a vitát a céggel, amelynek most már meg is kell jelennie a Budapesti Békéltető Testület előtt személyesen, ha a fővárosban van bejegyezve. Ennek köszönhetően a panaszos szemtől-szemben találkozik azzal a szolgáltatóval, amelynél korábban falba ütközött és előadhatja érveit. Az eljáró tanács segítségével pedig az álláspontok közelednek és a felek végül elégedetten állnak fel az asztaltól, ha egyezségre sikerült jutniuk. De a cégekre egyébként nem kötelező ajánlások (amikor is a fogyasztó igaza bizonyosodoik be) 80 %-át szintén teljesítik önként a vállalkozások.
Ha pedig egy másik tagállami webáruházzal támadt vita, egyedül a Testület dönti azt el ingyenesen és gyorsan, előtte persze törekszik az egyezség létrehozására. Mindezt már anélkül, hogy a panaszosnak számítógépe mellől fel kellene állnia: a kérelem online is benyújtható a www.bekeltet.hu internetes weboldalon, és pusztán néhány kattintással csatolhatóak a bizonyítékok.
Sokszor a fogyasztó csak tanácsot szeretne kapni és tájékozódni szeretne lehetőségeiről, ekkor is érdemes a Testülethez fordulnia. Díjmentesen kap ugyanis jogi tanácsot a fogyasztói jogokról, kötelezettségekről, legyen szó akár garanciáról, számlatartozásról, egy rosszul sikerült utazásról, tönkrement műszaki cikkről.
Európa-szerte is egyébként a fogyasztók a békéltető testületeknek szavaztak bizalmat legtöbb alkalommal és 68 %-uk e szervezeteknél találkozott a legmegfelelőbb panaszkezeléssel 2014-ben (a kereskedők esetében a megkérdezettek 61 %-a, a gyártóknál 59 %, a hatóságok esetében 45 %, míg a bíróságok kapcsán az európai polgárok 2,7 %-a nyilatkozott úgy, hogy az ügy kezelésével elégedett volt). A lehetőség tehát adott a magyar vásárlók számára is, hogy elérjék az internet segítségével az olcsóbb termékeket: az európai uniós fogyasztók közel 50 %-át ugyanis már ez motiválja az online vásárlásnál és az, hogy bármikor leadhatják rendelésüket.
Ha pedig mégis valami probléma lenne a termékkel, vagy egy másik cég szolgáltatásával nincsenek megelégedve a fogyasztók, vegyék igénybe a Budapesti Békéltető Testület ingyenes, gyors eljárását! Ne essenek abba a hibába, amit az európai uniós polgárok egynegyede elkövet, ha vitába keveredik egy kereskedővel: annyiban hagyják ugyanis a dolgot és egyáltalán nem viszik tovább az ügyet.