A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljáró versenytanácsa megszüntette a holland Booking.com B.V. ellen, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt indult versenyfelügyeleti eljárást – a végzés a versenyhatóság honlapján jelent meg.
A GVH múlt év augusztus 25-én indított versenyfelügyeleti eljárást a Booking.com B.V.-vel szemben, miután észlelte, hogy a cég tevékenysége népszerűsítésére egyes hirdetéseiben a “Garantált a legjobb ár” kifejezést alkalmazza. Kérdéses volt, hogy a fogyasztók objektív képet alkothatnak-e arról, hogy más szolgáltatónál történő szállásfoglalás esetén a www.booking.com weboldalon lévő árakhoz képest hasonló vagy attól kedvezőbb árat érhetnek-e el.
A most közzétett végzés megállapítja, hogy a booking.com honlapon a “Garantált legjobb ár” hiperlink minden esetben aktív felület. A kurzort efelé mozgatva, az alábbi szöveg lesz látható: “Célunk, hogy Ön mindig a legkedvezőbb áron foglalhasson a Booking.com oldalán. Amennyiben foglalása után a mi árainknál kedvezőbbet talál bármely más weboldalon, tudassa velünk! Egyszerűen csak adja meg a weboldal címét és mi minden jogos igény esetén az alacsonyabb árhoz igazítjuk árainkat. A legjobb ár garanciája azt jelenti, hogy Ön garantáltan az adott időszak legalacsonyabb árain foglalhat szállást! Ha valamely más weboldal ugyanazokra a dátumokra alacsonyabb áron kínálja ugyanazt a szállást, késedelem nélkül vegye fel a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal. Árunkat a másik ajánlathoz igazítjuk.”
Az eljáró versenytanács indoklása kifejti: az ügyben nem nyert bizonyítást az, hogy a fogyasztók megtévesztésére, az ügyleti döntésük jogszerűtlen befolyásolására lenne alkalmas a “Garantált a legjobb ár” üzenet. Mivel a kereskedelmi gyakorlat megtévesztésre, illetve az ügyleti döntés tisztességtelen befolyásolására való alkalmasságának megítéléséhez szükséges információk az eljárásban nem álltak rendelkezésre, ezért a versenytanács az eljárást megszüntette.