Amerikai pilóták idén eddig csaknem 700 alkalommal jelentették, hogy távirányítású repülő szerkezetek repültek el a közvetlen közelükben, ami mintegy a háromszorosa a tavaly egész évben történt ilyen eseteknek – írta az amerikai repülésügyi hatóság (FAA) adataira hivatkozva a The Washington Post.
A lap szerint a drónoknak a legvédettebb légtérbe való behatolása komoly fejtörést okoz az elnök biztonságáért felelős szolgálatnak, a Secret Service-nek is. Március 28-én például egy ilyen szerkezet lebegett a floridai West Palm Beach egyik golfpályájánál, amikor Barack Obama éppen ott ütögetett.
Két héttel később, április 13-én bejelentés érkezett, hogy egy fehér drón röpköd a Fehér Ház közelében, amely aztán Arlington irányába elrepült. A szerkezet elfogására katonai repülőt emeltek a levegőbe.
Mindkét incidens azt követően történt, hogy januárban egy kvadkopter zuhant le a Fehér Ház kertjében.
Az amerikai hatóságok a lap szerint egyre nagyobb aggodalommal tekintenek arra a lehetőségre, hogy terroristák kisméretű drónokat vethetnek be. Mint azt egy connecticuti tinédzser a YouTube-ra júliusban feltöltött videójában bebizonyította, az ilyen gépeket egyszerű lőfegyverrel felszerelni. De a közelmúltban jelentek meg jelentések arról is, hogy drónok tűzoltók munkáját zavarták meg vagy hogy kábítószert szállítottak át az Egyesült Államokba az amerikai-mexikói határon.
A belbiztonsági minisztérium egy július végi közleménye szerint 2012 óta több mint félezer esetben észleltek olyan drónokat, amelyek engedély nélkül repültek “érzékeny helyszínek és kritikus fontosságú létesítmények” közelében. Az FAA-iratok szerint amerikai katonai gépek idén legalább egy tucatnyi alkalommal találkoztak drónokkal bázisok vagy egyéb tiltott övezetek közelében.
A légierő egy F-15-ösét július 10-én mintegy 15 méterre közelítette meg egy kisebb drón. Két héttel később a haditengerészet egy T-45-ös Goshawkja jelentette, hogy egy hasonló szerkezet szállt el alatta mintegy 30 méterrel az Arizona állambeli Yumánál.
De pilóták 3 ezer méternél nagyobb magasságban is találkoztak már drónokkal, amire korábban nem volt példa. Május 30-án a Caribbean Airlines és a Jet Blue egy-egy járata egymástól függetlenül jelentette, hogy több mint 3600 méter magasban színesen világító pilóta nélküli géppel találkozott, mintegy 40 kilométerre délkeletre a New York-i JFK repülőtértől.
A leggyakrabban egyébként New York térségében észlelnek drónokat. Március óta a JFK és a LaGuardia repülőteret használó pilóták 33 alkalommal jelentették, hogy drónnal találkoztak.
Ezek a szerkezetek általában túl kicsik ahhoz, hogy a radarok észleljék őket és rendszerint nincsenek jeladóval felszerelve. Ütközés még nem történt eddig a levegőben, de pilóták szerint a gépek több tucatnyi alkalommal kerültek 150 méteres távolságra tőlük, amikor már nincs idő reagálni.
A lap üzleti becslésekre hivatkozva azt írta, hogy idén várhatóan 700 ezer távirányítású repülőt vásárolnak majd az Egyesült Államokban, 63 százalékkal többet, mint 2014-ben.
A Reuters hírügynökség szerint az FAA, a belbiztonsági és a védelmi minisztérium a helyi rendőrségekkel összefogva műszaki megoldást keresnek a drónok észlelésére és működésképtelenné tételére. Méghozzá biztonságos módon, úgy, hogy nem lövik le és nem késztetik lezuhanásra a szerkezetet. A munkálatok még korai stádiumban tartanak.
Tavaly szilveszterkor a New York-i rendőrség a zsúfolt Times Sqare-nél egy mikrohullámú berendezés segítségével próbált meg befogni és az adószerkezete felülírásával az irányítójához visszaküldeni egy, a kereskedelmi forgalomban kapható drónt. A kísérlet azonban közelebbről meg nem nevezett nehézségekbe ütközött a közelben lévő televíziós közvetítő autók által kibocsátott jelek miatt.
A szövetségi szabályozás értelmében a drónok elvileg nem szállhatnak 120 méternél magasabbra és nem közelíthetik meg 8 kilométernél jobban a repülőtereket. Ennek betartatását azonban megnehezíti egy joghézag, a kongresszus ugyanis megtiltotta az FAA-nek, hogy korlátozásokat vezessen be a szabadidős sporttevékenységhez használt pilóta nélküli repülőgépek esetében.
A bűnüldöző hatóságok egy olyan rendszer bevezetését szeretnék elérni, amely lehetővé teszi a számukra a drónok működésképtelenné tételét, a működtetőik beazonosítását és amely gyakorlati felhatalmazást ad a számukra a röptetések megakadályozására. A Reuters, ugyancsak az FAA adataira hivatkozva azt írta, hogy 2014-ben csak minden tizedik törvénysértő drónkezelőt sikerült azonosítani és az esetek mindössze 2 százalékában indult eljárás.
A biztonsági aggályok miatt a kongresszusban kétpárti tárgyalások kezdődtek a drónok rádiójeleinek zavarásától és más lehetséges műszaki megoldásokról.
Charles Schumer New York-i demokrata szenátor a héten javaslatot tett arra, hogy a drónok gyártóit kötelezzék olyan műszaki megoldások (geokerítés-szoftverek) alkalmazására, amelyek megakadályozzák a tiltott övezetekbe való berepülésüket. AZ DJI Technology kínai dróngyártó, amelynek egyik gépe januárban a Fehér Háznál zuhant le, már csak ilyen, módosított szoftverrel árulja termékeit.