Nem csökken a piaci jelzések száma a termékbemutatókkal összefüggésben, továbbra is számos panasz érkezett mind a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), mind az általa megbízott, vele együttműködésben dolgozó Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodák (Irodahálózat) Debrecenben, Egerben, Szegeden, Pécsett és Győrött működő ügyfélszolgálataira az elmúlt időszakban. Így a GVH ismételten felhívja a fogyasztók figyelmét a termékbemutatók veszélyeire.
A GVH több versenyfelügyeleti eljárásban is vizsgálta a termékbemutatókon tevékenykedő vállalkozások gyakorlatát, és állapított meg jogsértést elsősorban e termékbemutatók keretében is elhangzott tájékoztatások tartalma, valamint a tisztességtelen felépítésük miatt, illetve sújtotta bírsággal az e magatartásokat tanúsító vállalkozásokat.
A GVH joggyakorlatában leggyakrabban üdülési jogok, orvostechnikai eszközök népszerűsítése volt e termékbemutatók, illetve az értékesítések tárgya. A GVH-hoz és az Irodahálózathoz beérkező panaszokból, valamint a fogyasztók által az Irodahálózat országos roadshow-ján elmondottakból kiderült, hogy visszásságok tapasztalhatók különböző matracok, alvásszettek, edénykészletek és légtisztító készülékek népszerűsítésével összefüggésben. Az ajánlatok elsődleges címzettjei a nyugdíjasok vagy olyan sérülékeny fogyasztók, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések. Gyakran fordul elő, hogy a termékbemutatókon egy pénzügyi intézet áruhitelt ajánl, ami szintén a megtévesztő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést mozdítja elő.
A GVH az ilyen gyakorlatból származó megtévesztések elkerülése érdekében hangsúlyozza a fogyasztók tudatosságának fontosságát, és javasolja, hogy mindenki:
- gondolja végig higgadtan, hogy valóban szeretne-e a kedvező árú termékek és csábító ajándékok ígéretével hirdetett, egészségi állapotfelméréssel egybekötött rendezvényeken részt venni, s adott esetben „besétálni” egy nem tervezett vásárlásba;
- tájékozódjon a termékről és a szervezőkről;
- a vásárlást megelőzően nézzen utána, hogy nem éri-e meg máshol megvásárolni a termékbemutatón is forgalmazott terméket;
- fontolja meg, hogy tényleg szüksége van-e a termékre vagy szolgáltatásra;
- mérlegelje, hogy valóban fel kíván-e venni áruhitelt a termék megvásárlásához – a „részletre történő vásárlás” lehetőségét nem feltétlenül az eladó nyújtja, az eladók hitelt is közvetítenek;
- gondoljon a hitelfelvétellel járó, akár több évig tartó terhekre;
- mielőtt a vásárlás mellett döntene, győződjön meg arról, hogy rendelkezik-e a termék a róla hirdetett egészségre gyakorolt hatásokkal, kérje el a termék dokumentációját, hatósági tanúsítványait, tájékozódjon a termék vagy a terápiás módszer mellékhatásairól, illetve arról, hogy más, szintén fennálló egészségügyi problémája esetén alkalmazható-e;
- vegye figyelembe, hogy a szerződést nem feltétlenül kell aláírnia, ha nem kívánja igénybe venni az ajánlatot, azt megköszönve távozhat a rendezvény helyszínéről;
- ha a termék megvásárlását követően meggondolta magát, éljen a 14 napos elállási jogával (az elállási jog csak az üzlethelyiségen kívül, és a távollévők között kötött szerződés esetén illeti meg a fogyasztót).
A termékbemutatók veszélyeiről további részletek a GVH honlapján olvashatók.