Csütörtöktől élesben működik a Véda közúti intelligens kamerahálózat első 160 egysége, a sebességtúllépésekért már büntetést szabnak ki.
A tesztüzem zárultával országszerte élesben működő 160 változtatható helyű kamera az eddig rendszerben lévő 80 mobil traffipaxot váltja ki. Az úgynevezett komplex közlekedési ellenőrzőpontok (kkep) egyelőre csak a sebességtúllépést mérik, de az eszközök alkalmasak automatikus rendszámfelismerésre, forgalomszámlálásra, torlódások észlelésére, így segítséget jelentenek a közlekedésrendészetnek is.
Az egyenként 5,7 millió forint értékű eszközöket európai uniós finanszírozásból vásárolta a rendőrség.
Várhatóan a harmadik negyedévben jelennek meg a kkep-k kiegészítő funkciói: az eszközök képesek lesznek érzékelni és rögzíteni például azt, ha valaki járművével áthalad a tilos jelzésen, átlépi a záróvonalat, jogosulatlanul veszi igénybe a buszsávot, vagy nem kapcsolja be a biztonsági övet. Észlelik majd a közúton közlekedő, veszélyes árut szállító járműveket, vagy azt, ha valaki nem a kötelező haladási irányban közlekedik.
A Véda eredetileg indiai eredetű női név; a rendőrség korábbi tájékoztatása szerint a rendszer azért kapta ezt a nevet, mert rövid, könnyen megjegyezhető, továbbá összhangban áll a projekt céljaival, hogy szerepel benne a “véd” szó. A Véda várhatóan 2015 végére épül ki teljesen, addig kiegészül egyebek mellett fix telepítésű pontokkal, az eszközök adatait feldolgozó és rendszerező informatikai rendszerrel, valamint a különböző adatbázisokat és intézkedő szerveket összekapcsoló adatkommunikációs hálózattal.
Szakértő: Rövid távon biztonságosabbá teheti a közlekedést az új ellenőrző rendszer
Bizonyított, hogy rövid távon biztonságosabbá válik a közlekedés, ha a járművezetők állandó rendőri jelenlétet, ellenőrzéseket tapasztalnak, ez várható a traffipaxokat felváltó Véda közúti intelligens kamerahálózat csütörtöktől élesben működő egységeitől is – mondta Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő.
Pausz Ferenc szerint ha a rendőri ellenőrzés gyakori és nagy területre terjed ki, akkor javul a baleseti statisztika. Ennek a módszernek azonban csak addig van visszatartó ereje, amíg fenntartják az intenzitását, egy idő után viszont mindenképp “kezd kifáradni”. Ezért mindig újabb és újabb módszert, eszközt, jogszabályt kell alkalmazni – vélekedett a szakértő.
Azzal kapcsolatban, hogy a rendőrség részben a Véda segítségével kívánja elérni, hogy 2020-ra – 2011-hez képest – a felére csökkenjen a halálos közlekedési balesetek és áldozatok száma, azt mondta: ez vállalható célkitűzés. Megjegyezte: ahhoz, hogy ez sikerüljön, minden összetevőnek rendben kell lennie, vagyis az utak állapota jelentősen nem romolhat, a járműveknek biztonságosabbá kell válniuk, és az ellenőrzéseknek is állandósulniuk kell.
Pausz Ferenc arról is szólt: a hosszú távú megoldás az emberek hozzáállásának megváltoztatása, vagyis annak tudatosítása, hogy a közlekedési szabályok megszegése a szabálytalankodóra és másokra nézve is veszélyes. Az ellenőrzések mellett tehát arra is nagy szükség van, amit az Országos Balesetmegelőzési Bizottság tesz – fűzte hozzá.
Mindemellett a fejlett közlekedéskultúrájú országokban – így Ausztriában, Hollandiában, Németországban és Franciaországban – is rendszeresen ellenőrzik az autósokat, utóbbiban például a 2000-es évek elején indítottak átfogó közlekedésbiztonsági programot több ezer sebességmérő alkalmazásával. A magyar rendszer újdonsága, hogy az egységek nem csupán sebességet mérnek, ilyen Európában nagyon kevés helyen van – jegyezte meg.
Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata azt közölte: a Véda rendszerhez tartozó úgynevezett komplex közúti ellenőrző pontok (kkep) magyar fejlesztésűek, azokat az ARH Informatikai Zrt. gyártja Magyarországon. A mobil eszközök 600 méter távolságból is képesek dokumentálni adatokat, illetve sebességellenőrzést végezni. A közeledő és a távolodó járművek sebességét is képesek mérni, ám menet közben nem használhatók.
A tájékoztatás szerint lézerblokkolóra, radardetektorra nem tesztelték az eszközt.
A kamerahálózat első 160 egysége csütörtöktől élesben működik, vagyis az általuk rögzített sebességtúllépésekért már büntetést szabnak ki az ország teljes területén. A mobil kkep-k egyelőre csak a sebességtúllépést mérik, de az eszközök alkalmasak automatikus rendszámfelismerésre, forgalomszámlálásra, torlódások észlelésére is. Várhatóan a harmadik negyedévben jelennek meg a kiegészítő funkciók: az eszközök képesek lesznek érzékelni és rögzíteni például azt, ha valaki járművével áthalad a tilos jelzésen, átlépi a záróvonalat, jogosulatlanul veszi igénybe a buszsávot vagy nem kapcsolja be a biztonsági övet.
Azt írták: a Véda eredetileg indiai eredetű női név; rövid, könnyen megjegyezhető, továbbá összhangban áll a projekt céljaival, szerepel benne a “véd” szó. A Véda várhatóan 2015 végére épül ki teljesen, addig kiegészül egyebek mellett fix telepítésű kkep-kkel, az eszközök adatait feldolgozó és rendszerező informatikai rendszerrel, valamint a különböző adatbázisokat és intézkedő szerveket összekapcsoló adatkommunikációs hálózattal.