A fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozó Credit Medical Kft. kereskedelmi kommunikációjával megtévesztette a fogyasztókat – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal. A vállalkozást ezért közel 3 millió Ft bírság megfizetésére kötelezte a GVH.
A vállalkozás 2011. október 5. és 2013. március 12. között nyomtatott sajtóban megjelent tájékoztatásaival az általa működtetett fogyasztói csoportokat népszerűsítette annak érdekében, hogy újabb tagokat toborozzon. A GVH eljárásában többek között azt vizsgálta, hogy a reklámokkal megcélzott fogyasztók a tájékoztatások alapján tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció lényeges elemeivel. Fontos kiemelni, hogy a hirdetésekkel megcélzott fogyasztók jellemzően pénzügyi nehézségekkel küzdenek, a pénzügyi intézmények banki, pénzügyi szolgáltatásából nem részesülnek, valamint jövedelmük, életkoruk alapján kiszorulnak a banki hitelezés köréből. Ezek a fogyasztók az átlagosnál kiszolgáltatottabb, sérülékenyebb helyzetben vannak, így különösen érzékenyen reagálnak a hitelezéssel kapcsolatos lehetőségeket felvázoló reklámokra.
A GVH a vizsgálatok során megállapította, hogy a hirdetések nem adtak egyértelmű információkat a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, például arról, hogy a fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak; előtörlesztés vállalása alapján dől el, hogy az adott hónapban ki juthat vásárlói joghoz. Arról a körülményről sem tájékoztatták a fogyasztókat, hogy nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, s ezáltal a megszerezni kívánt dologhoz.
A fentiek alapján a GVH megállapította, hogy a Credit Medical Kft. tájékoztatásaival fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, ezért – a vállalkozás árbevétele alapján kiszabható legmagasabb – 2 908 000 Ft bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást, és megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.
A bírságösszeg meghatározásánál a GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a jogsértő hirdetések, reklámok közzététele időben elhúzódott, valamint az országos kiterjedtség miatt az átlagosnál sérülékenyebb fogyasztók igen széles körét érték el a hirdetésekkel.