A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy az OTP Bank Nyrt. (OTP) hitelkártyákkal kapcsolatos tájékoztatási gyakorlata során a kamatmentes visszafizetés lehetőségeiről adott tájékoztatásaival megtévesztette a fogyasztókat. A GVH ezért 38.000.000 Ft bírságot szabott ki a vállalkozásra, illetve kötelezte arra, hogy az érintett ügyfelei számára jelenértéken fizesse vissza a jogtalanul felszámított kamatokat.
A bevett piaci gyakorlatnak megfelelően az OTP hitelkártyái is kamatmentesen használhatóak vásárlásra abban az esetben, ha a fogyasztó az elszámolási időszakot követő türelmi időszakban teljes egészében visszafizeti a felhasznált hitelkeretet. A GVH az eljárás során megállapította, hogy az OTP a hitelkártyákkal kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatában (sem a marketingkommunikációjában, sem az Üzletszabályzatában) nem tájékoztatta arról a fogyasztókat , hogy abban az esetben, ha az (első) elszámolási időszakot követő (első) türelmi időszakban a kizárólag vásárlásra felhasznált hitelkeretet (és az esetlegesen felmerülő egyéb követeléseket) teljes egészében nem fizetik vissza, akkor elveszítik a következő időszakra vonatkozó kamatmentességüket is, függetlenül attól, hogy az ebben az időszakban felhasznált hitelkeretet teljes egészében visszafizetik.
Ezzel a kamatszámítási gyakorlattal az ügyfeleknek az egyszeri késedelmük miatt két elszámolási időszakban is kamatot kellett fizetniük. Egyrészről abban az elszámolási időszakban, amikor ténylegesen késedelembe estek, másrészről az azt követő elszámolási időszak után is, még akkor is, ha a felhasznált hitelkeretet teljes egészében visszafizették.
A GVH megállapította, hogy az OTP a fenti magatartásával a fogyasztók megtévesztésére alkalmas kereskedelmi gyakorlatot folytatott, ezért 38.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte, valamint arra, hogy a vizsgált időszakban (2012. január 1-től 2013. december 18- ig), a fenti kamatszámítással érintett ügyfelei számára jelenértéken fizesse vissza a jogtalanul felszámított kamatokat. A fentieken túl az OTP-t a GVH arra is kötelezte, hogy a határozatról a fogyasztókat bankfiókjaiban elhelyezett hirdetményein és honlapjának nyitóoldalán is tájékoztassa.
A bírság kiszabása során súlyosító körülményként értékelte a GVH, hogy az intenzív kereskedelmi gyakorlattal a fogyasztók széles körét elérte a vállalkozás, valamint azt, hogy a magatartás – figyelemmel a nagyszámú ügyfélre – alkalmas arra, hogy összességében nagy vagyoni hátrányt okozzon a fogyasztók számára. Enyhítő körülményként a GVH számításba vette, hogy az OTP 2013. december 18-tól a fenti kamatszámítási gyakorlatát rögzítette az egyébként 2003-tól változatlan kamatszámítási szabályokkal rendelkező Üzletszabályzatában.