Korszakváltás ment végbe az elmúlt négy évben a fogyasztóvédelemben, ennek a legmeggyőzőbb példája, hogy a fogyasztói jogok védelme bekerült az alaptörvénybe – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára sajtótájékoztatón Budapesten.
A fogyasztóvédelemről szóló törvény jelentős módosítását tavaly ősszel fogadta el az Országgyűlés, ennek a rendelkezései januártól, illetve részben hétfőtől hatályosak. A módosítás hangsúlyos eleme a kiszolgáltatott fogyasztói rétegek helyzetének javítása – mutatott rá. Emlékeztetett arra is: január 13-tól a közszolgáltatók telefonos ügyfélszolgálatán öt percen belül jelentkeznie kell az ügyintézőnek. Több milliós bírságra számíthatnak azok a szolgáltatók, akik ezt a rendelkezést nem tartják be. “Több tízezer vagy százezer magyar állampolgár idegrendszerét tudjuk ezzel kímélni” – fogalmazott az államtitkár.
Kiemelte: a módosítás legjelentősebb része az állami fogyasztóvédelmi intézményrendszer megteremtését szolgálta.
A kormányzat elkötelezett a rezsicsökkentés végrehajtása mellett, megtiltotta a közszolgáltatóknak, hogy a sárga csekkel történő befizetéseket, illetve a számla nyomtatott példányának egyszeri kiadását külön díjhoz kössék. Január 13-tól a fogyasztóvédelmi hatóságon belül rezsipontokat állított fel megyei szinten, a számlákról a lakosság így több információhoz juthat. Az új szabályozás szerint a fogyasztóvédelmi hatóság már az első esetben bírságot szab ki, ha például idősekkel vagy fogyatékossággal élőkkel szemben jogsértést tapasztal – mutatott rá.
Ismertetése szerint egy másik, januárban hatályba lépett módosítás megtiltotta az újabb fogyasztói csoportok létrehozását, az új szabályozás szerint a 2012. január elseje előtt alakult csoportokat be kell jelenteni a fogyasztóvédelmi hatóságnál. Kérdésre válaszolva közölte: a csoportok számáról eddig csak becslések vannak, februártól pontosabb választ lehet adni. A módosításnak az a lényege, hogy a hatóság januártól a teljes területet feltérképezze – mondta.
Rámutatott: januártól a termékbemutatókra is új szabályok vonatkoznak, ezeknek a megtartását például a települések jegyzőinél be kell jelenteni.
Közlése szerint a törvénymódosításnak az a része, amely február elsejétől fogyasztóvédelmi referens alkalmazását írja elő, a legnagyobb kereskedelmi egységeket, a tárca számításai szerint 100-nál kevesebb céget érint, akik nem a kkv-törvény hatálya alá tartoznak. Az ilyen cégeknél keletkezik a legtöbb fogyasztóvédelmi probléma, így fontos a hatóságokkal egy közvetlen kapcsolattartó megléte – jegyezte meg.
“A kormány a véghezvitt intézkedésekkel a magyar állampolgárok fogyasztói tudatosságát próbálta erősíteni, hogy ne legyenek kiszolgáltatott helyzetben a nagy szolgáltatókkal szemben. A fogyasztóvédelmi politika eredményességének és a fogyasztói tudatosság fejlődésének legfőbb bizonyítéka, hogy Magyarországon egyre többen fordulnak a békéltető testületekhez” – jelentette ki Szatmáry Kristóf.