Szeptember 24-én fogadta el a Magyar Országgyűlés azt a törvényt, amellyel több olyan módosítás kerül bevezetésre, amelynek nyertesei a fogyasztók. A közszolgáltatóknak a fogyasztók jobb tájékoztatását segítő honlapot kell működtetniük, szigorodnak a fogyasztóvédelmi referensekre, valamint a számlázási rendszerekre vonatkozó előírások is. Ha pedig a közszolgáltató nem teljesíti az utóbbi rendelkezéseket, az általa kiállított számla érvénytelennek minősül.
A közszolgáltatók által kínált szolgáltatások megkerülhetetlenek a fogyasztók mindennapjai során, így mindenki használ vizet, fűt, telefonál, azaz igénybe veszi többek közt a víziközmű-, villamos energia vagy épp a földgáz nyújtására irányuló szolgáltatásokat. Épp ezért fontos, hogy a fogyasztókat e közszolgáltatók minden fontos információról megfelelően tájékoztassák.
1. E tájékoztatási kötelezettséget is szigorítja többek közt a nemrég elfogadott, egyes közszolgáltatási tárgyú törvények módosításáról szóló törvény. Meghatározásra kerül ugyanis a közszolgáltatók számára egy olyan különálló internetes honlap működtetése, amely alapján egy sor információt kötelesek nyomtatható módon, ingyenesen hozzáférhetővé tenni. E szerint a fogyasztók itt megtalálják a közszolgáltató pontos nevét, székhelyét és telephelyének elérhetőségét vagy épp az általa alkalmazandó díj mértékét és a díjképzés szabályait. Ami ennél is fontosabb, hogy szerepeltetni kell a panaszok benyújtásával és intézésével kapcsolatos információkat, valamint például a békéltető testületek elérhetőségét, amelyek ingyenes, gyors eljárásban döntik el a fogyasztó és a közszolgáltató közötti vitát. Szerepeltetni kell emellett e külön honlapon vagy pedig már a meglévő honlap nyitóoldaláról közvetlenül elérhetővé kell tenni a közszolgáltató üzletszabályzatát, valamint általános szerződési feltételeit is.
2. A fogyasztóvédelmi referensek fontos szerepet töltenek be a fogyasztókkal vagy épp a békéltető testületekkel való kapcsolattartásban: e körben is szigorodnak a referensek képzésére vonatkozó előírások. Ez által nagyobb felkészültséggel bíró szakemberek segítik a fogyasztói jogok jobb érvényesülését, meghatározásra kerül többek közt, hogy a képesítési bizonyítványban szereplő szakiránynak illeszkednie kell a közszolgáltató cégjegyzékében szereplő főtevékenységi körhöz.
3. A fogyasztóvédelmi rezsipontok feladatköre bővül, így a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz-, kéményseprő-ipari közszolgáltatások, valamint a vezetékes PB-gáz szolgáltatás, illetve a gáz tartályban vagy palackban történő forgalmazását érintő területeken is tájékoztatják a fogyasztókat a jogszabályi előírásokról és a kapcsolódó jogorvoslati lehetőségekről, így a rendelkezésre álló békéltető testületi, hatósági eljárásról. A rezsipontok – csakúgy, mint eddig -, ugyanezeket a feladatokat ellátják a villamosenergia- , földgáz-, távhő-, víziközmű-, továbbá a hulladékgazdálkodási közszolgáltatások esetében.
4. A számla kiállítására használt informatikai rendszerre idáig is vonatkoztak különböző biztonsági előírások, amelyek ugyancsak szigorodnak. A kapcsolódó technológiai követelményeknek való megfelelésre immár egységes szabályok lesznek érvényesek mind az elektronikus hírközlési-, a villamos energia-, a földgáz-, valamint a víziközmű-szolgáltatások esetében. Ha pedig a közszolgáltató nem juttatja érvényre ezeket a követelményeket és olyan számlát bocsát ki, amely azoknak nem felel meg, úgy ez a számla érvénytelen lesz – azaz az alapján a fogyasztót nem fogja terhelni fizetési kötelezettség. Egységesednek a tanúsító szervezetekre vonatkozó előírások is, amelyek igazolják a számlázási informatikai rendszer megfelelőségét.
5. Különösen a távhőszolgáltatást igénybe vevő fogyasztók számára jelent könnyebbséget, hogy számukra úgy kell megküldeni a számlát, miszerint legalább 15 nap rendelkezésre álljon annak kiegyenlítésére, onnantól számítva, hogy azt kézhez kapták. Módosul a közüzemi számlák kötelező tartalma is, így például a villamos-energia, földgáz elszámoló számlák tájékoztató adatai között a fogyasztók megtalálják a jövőben már a fogyasztásmérő hitelességének lejárati idejére, valamint a mérőcsere tervezett időpontjára vonatkozó információkat.
Az új módosítások bizonyos kivételekkel a törvény kihirdetését követő napon lépnek hatályba. A villamos energia-, a földgáz-, az elektronikus hírközlési-, valamint a víziközmű-szolgáltatások esetében azon rendelkezéseket, amelyek értelmében érvénytelen a nem megfelelő számlázási rendszerből kiállított számla, 2015. január elsejétől kell alkalmazni. Az új előírások szerint a távhőszámla összegének kiegyenlítésére rendelkezésre álló tizenöt napos szabály először azon számlák esetében lesz érvényes először, amelyek már tartalmazzák a 2015. január elsejétől elszámolt időszakot is. A közszolgáltatók pedig az internetes honlapjukon 2015. február elsejétől kötelesek megadni a már jelzett, részletesebb információkat a fogyasztóknak.
A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület üdvözli a törvényjavaslat elfogadását, amelynek kihirdetése esetén a közszolgáltatásokat igénybe vevő fogyasztók hatékonyabb védelemben és jobb tájékoztatásban részesülnek.