A kínai oktatási minisztérium megtiltotta, hogy az első és második osztályosoknak írásos házi feladatot adjanak a nyárra az iskolák – a kormány a gyerekekre nehezedő terheken enyhítene
A rendelkezés az ország minden részére vonatkozik, annak célja – a minisztérium szavaival élve -, hogy a kicsiknek több idejük maradjon a természet felfedezésére és társadalmi tevékenységekben való részvételre. A közlemény ezen kívül úgy fogalmaz: a nyári szünidő ideje alatt a tanárok ne indítsanak magolásra kényszerítő nyári iskolákat, a szülők pedig válogassanak “ésszerűen” a gyerekeknek kínált nyári órák közül.
A tiltással a minisztérium egyértelműen a kisgyerekekre nehezedő nyomást és túlzott terheket kívánja enyhíteni. Ugyanezzel a céllal április elején új kampányt hirdettek, amelynek során a túl sok tanulnivalót adó iskolák “feketelistára” tételével fenyegettek.
A kínai iskolák hagyományosan komoly tanulandó mennyiséget rónak a gyerekekre, a rendszer jellegéből fakadóan pedig a legjobb helyekért való versengés már óvodában elkezdődik. Hogy gyermekeik tanulmányait – így pedig későbbi karrierjüket – biztosítsák, a kínai szülők gyakran késő estig tartó különórákra íratják gyermekeiket, akik gyakran már ötéves korukban zene-, tudomány- és nyelvórán töltik csaknem összes szabadidejüket.
Az intézkedés eddig jelentős változást nem hozott, és a mostani rendelkezések bírálói ugyancsak azt hangoztatják: először a rendkívül kompetitív oktatási struktúrát, a sorsdöntőként emlegetett, többnapos központi vizsgák rendszerét kell átalakítani. A szülők egy része attól fél, hogy a házi feladatok nélkül a gyerekek “elvesztegetik” majd a szünidőt, és lemaradnak az azt jobban felhasználó társaikkal szemben. Az oktatási szakemberek ugyanakkor azt emelik ki: a vidéki és városi iskolák közt jelentős különbségek vannak, nem lehet egyfajta rendszert alkalmazni azok szabályozására.