Társadalmi egyeztetésre került az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról szóló nemzeti fejlesztési miniszteri rendelettervezet. A csütörtökön a kormány honlapján közzétett dokumentum tengelyszámtól függően határozza meg a fizetendő infrastruktúra díjat, amelyhez a jármű környezetvédelmi besorolásától függő szorzó tartozik; a szorzat adja az útdíj mértékét.
Az útdíjról szóló jogszabály végszavazása várhatóan a jövő hét elején lesz az Országgyűlésben.
A végrehajtási rendelettervezet alapján a tengelyszámtól függően a gyorsforgalmi utakon a legalsó, J2 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti infrastruktúra díja 49,90 forint, a középső J3 kategóriában 70,02 forint, a legfelső J4 díjkategóriában pedig 108,38 forint lesz.
A díj járműkategóriánként főúton 21,23 forinttól 36,75 forinton át a felső kategória szerinti 67,60 forintig emelkedik.
A rendelettervezetben kitérnek arra is, mekkora szorzóval kell kiszámítani az útdíjat az útdíjköteles gépjármű esetében a környezetvédelmi kategóriába sorolástól függően. A legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járműnél a legmagasabb a szorzó, 1,2, a legalacsonyabb szorzó értéke 0,8.
A rendelettervezetről társadalmi egyeztetés indul, hatályba lépésére, akárcsak a törvény vonatkozásában ez év július elsejét szabta meg a kormány.
A rendelettervezet melléklete részletesen tartalmazza azokat az utakat, illetve útszakaszokat, amelyeken útdíjat kell fizetni a megtett út után.