Folyamatosan nő a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) iránti bizalom, míg 2010-ben heti 45, addig tavaly már heti 60 kérelem érkezett a testülethez – mondta Nadrai Géza, a PBT elnöke sajtótájékoztatón, csütörtökön Budapesten.
A tavaly feldolgozott 3534 ügy 36 százalékát utasította el a PBT, egyezséggel pedig az ügyek 24 százaléka zárult – ismertette az adatokat a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete mellett működő testület elnöke.
A két éve működő testület igénybevétele ingyenes, de sokan adnak be hiányos kérelmet, illetve olyan ügyben fordulnak a PBT-hez, amelyben annak nincs hatásköre. A hiányosságok csökkentésére űrlapokat dolgozott ki a testület – mondta Nadrai Géza.
A beérkezett ügyek 49 százaléka bankok, 32 százaléka biztosítók elleni kifogásokat tartalmazott. A pénzügyi vállalkozások – 13 százalékkal – harmadikak a sorban.
A bankokkal szembeni problémák több mint kétharmada a hitelezéssel kapcsolatos. Az elveszett bankkártyákkal kapcsolatos ügyek hét százalékot tesznek ki.
A biztosítási panaszok egynegyede kapcsolódik az életbiztosításokhoz, a többi a nem életbiztosításokhoz. Az életbiztosításoknál a befektetési egységhez kötött – unit-linked – biztosítások adják a többséget. A vevők sokszor azt sem tudják, mit vásárolnak. Tipikus az olyan eset, amikor a bankban betét helyett rábeszélik az ügyfelet a biztosításra. Arra is volt példa, hogy 80 éves embernek adtak el 20 éves lejáratú, ilyen típusú életbiztosítást.
A nem életbiztosítási panaszok 45 százaléka a lakásbiztosításokkal – a tűz- és vagyoni károkkal – kapcsolatos. Második helyen a felelősségbiztosítás, míg harmadikon a casco áll.
A PBT határozatai ellen tavaly 12-en fordultak bírósághoz, ebből egy ügy sem zárult még le.
Kapcsolódó cikk:
Pénzügyi békéltetés – Másfél év tapasztalatai a biztosítási jogvitákban →