A zéró tolerancia nem hatékony az iskolai erőszak ellen, amelyet nem lehet pusztán büntetőjogi megközelítéssel megoldani – mondta az UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány gyermekjogi igazgatója hétfőn Szekszárdon.
Gyurkó Szilvia, aki a Tolna Megyei Államigazgatási Kollégium bűnmegelőzési bizottsága vendégeként az iskolai erőszak okairól tartott előadást, a zéró tolerancia felé tett lépésként értékelte, hogy január 1-től a rendőrök visszavihetik az iskolaidő alatt az iskolától igazolatlanul távol lévő diákokat.
Ha meghirdetjük az erőszakmentes iskola programját, amelyben segítséget kapnak az intézmények ahhoz, hogy felismerjék az erőszakra utaló tüneteket és a gyerekek szükségleteit, azt üdvözlendőnek tartanám – fűzte hozzá. Hasonló program 2005-ben Szerbia több mint kétszáz iskolájában indult az UNICEF közreműködésével.
A világszervezet hazai gyermekjogi igazgatója megjegyezte: az iskolai erőszaknak sok esetben nincs következménye; “egyszerűbb eltussolni az ügyet”, ami azért sem jó, mert a gyerekek nem kapnak visszajelzést arról, hogy mi miért megengedhetetlen.
Gyurkó Szilvia a Tolna megyei gyermekvédelmi szakemberek előtt szólt arról, hogy világszerte vannak próbálkozások az iskolai erőszak elleni fellépésre; Lengyelországban, ahol három éve hirdették meg a zéró tolerancia elvét, a pedagógusok hatósági jogköröket kaptak, például megmotozhatják a diákokat.
A szakember az alapítvány egy erőszakos esetről ismertté vált fővárosi iskolában végzett vizsgálata kapcsán rámutatott: az iskolai erőszak okainak egy része van az iskolában, másik része a családban, a gyerekvédelmi rendszerben és a fenntartónál rejlik.