Tízmillió forintra bírságolta az EOS Faktor Magyarország Zrt.-t a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) és megtiltotta az általa elkövetett jogsértő magatartás további folytatását, mivel a társaság az ügyfeleinek küldött fenyegető sms-ekkel és levelezőlapokkal többszörösen megsértette az agresszív kereskedelmi gyakorlatot tiltó rendelkezést.
A PSZÁF hétfői közleménye szerint fogyasztói beadványok nyomán hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot végeztek az EOS Faktor Magyarország Zrt.-nél, azt vizsgálva, hogy jogszerű volt-e a társaság által 2011-ben pénzügyi szolgáltatásból eredő követelések behajtása kapcsán az ügyfelek felé irányult kereskedelmi kommunikáció.
A pénzügyi felügyelet megállapította, hogy az EOS Faktor által az ügyfeleknek küldött sms-ek tartalma – egyebek között a “saját érdekében azonnali visszahívását várom”, a “jogi eljárás elkerülése végett fizessen határidőre”, vagy a “Szeretné, ha önnel szemben kényszerintézkedéseket foganatosítanánk?” kitételek -, és azok fenyegető jellege a fogyasztók megzavarásával pszichés nyomást fejtett ki.
Az üzenetek szóhasználata alkalmas volt arra, hogy – kényszerintézkedést vagy egyéb (például rendőrségi vagy büntetőjogi) hátrányos eljárást kilátásba helyezve – félelmet keltsen a fogyasztókban, és befolyásolhatta ügyleti döntésüket.
A több mint 61 500 fogyasztónak összesen mintegy 102 ezerszer kiküldött üzenetek megsértették az agresszív kereskedelmi gyakorlatot tiltó törvényi előírást.
Ugyancsak e jogszabály ellen vétett az EOS Faktor azzal, hogy a pénzügyi szolgáltatásból eredő követelések behajtása során jogsértő tartalmú nyílt levelezőlapokat küldött több mint 31 ezer, tartozással rendelkező fogyasztónak. A levelezőlapokban szereplő burkolt fenyegetés – “saját érdekében azonnali visszahívását várjuk”- ugyanis a PSZÁF szerint szintén alkalmas volt a fogyasztók ítélőképességének torzítására, s tisztességtelen módon befolyásolhatta döntésüket fizetési kötelezettségük teljesítése kapcsán.
A PSZÁF a társaság által elkövetett jogszabálysértést rendkívüli súlyúnak minősítette, és mindkét jogsértés esetében megtiltotta a társaságnak a jogsértő magatartás folytatását, egyúttal összesen 10 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a történtek miatt. Ebben jelentős szerepet játszott az esetek, illetve az érintett fogyasztók nagyon magas száma is – olvasható a közleményben.