A nyári szabadságolások idején több millió európai utazik külföldre földön, vízen, levegőben. Az utasok azonban sokszor nincsenek tisztában jogaikkal, sokszor éppen azért, mert az utazást bonyolító társaságok nem tájékoztatják őket azokról. Az EP szerint viszont az utasjogokon is van még mit javítani.
Az utasokat jobban kellene tájékoztatni a jogaikról, amikor utazást foglalnak – véli Georges Bach (néppárti, luxembourgi), aki az utasjogok helyzetéről készített jelentést. A képviselő szerint átláthatóbbá kellene tenni a repülőjegyek árképzését, és az utazás közbeni tájékoztatáson is van mit javítani.
Bach szerint az érkezési és indulási pontokon információs pontokat kellene felállítani, hogy az utasokat tájékoztatni lehessen a késésekről, a járattörlésekről és egyéb problémákról. Az utasok panaszait pedig meghatározott időkereten belül ki kellene vizsgálni.
A legtöbben a késésekre és járattörlésekre panaszkodnak
A luxembourgi képviselő felmérése szerint leggyakrabban a késésekkel, a csatlkozások lekésésével és a járattörlésekkel akad probléma.
De az utasok sokszor panaszkodnak a tájékoztatás hiányára, a nem megfelelő csomagkezelésre, vagy éppen arra, hogy a fogyatékkal élők nem kapnak megfelelő segítséget.
A közelmúltban panasszal élő légi utasok közel negyede nem kapott választ kifogására. A vasúttal kapcsolatos panaszok 15%-a maradt válasz nélkül.
Több rendelet is foglalkozik az utasok jogaival
Az utasok jogait több uniós rendelet szabályozza, ezek azonban közlekedési eszköztől függően eltérők lehetnek.
Bach szerint ezért középtávon egységes, mindent átfogó utasjogi szabályozásra van szükség, amit 5–10 év alatt lehetne megvalósítani.
Az utazás módjától függetlenül a fogyatékkal élőknek ingyenesen kell biztosítani a járműhöz való hozzáférést, késés és járattörlés esetén pedig meghatározott kártérítés jár az utasoknak.
A hajóval utazók jogait szabályozó uniós rendelet 2012 decemberében, a távolsági autóbusszal utazók jogaira vonatkozó pedig 2013 márciusában lép hatályba.
Következő lépések
Az EP közlekedésügyi szakbizottság szeptemberben szavaz Bach jelentéséről, amely októberben kerülhet a plenáris elé. Az Európai Bizottság legkorábban 2012 végén nyújt be jogszabályjavaslatot a légi utasok jogainak felülvizsgálatára.