Megtartotta alakuló ülését az új Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) csütörtökön a fővárosban; a MAB új elnöke Balázs Ervin akadémikus lett.
Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter az ülést követő sajtótájékoztatón kiemelte: a testület feladata, hogy a MAB eddigi tapasztalataira építve érvényt szerezzen a felsőoktatás minőségi értékeinek.
A feladatok között említette még, hogy a doktoranduszok iskoláinak működését áttekintsék, a felsőoktatási intézmények tudományos minőségét értékeljék, és a mintegy 6-7 éve működő bolognai rendszer kritikáját megfogalmazzák, jelezzék, hol látják szükségesnek a változtatásokat.
Hozzátette: a 18 tagú bizottságban sikerült megfelelő arányt találni az egyetemekről és tudományos kutatóhelyekről hívott tagok között. Az volt a cél, hogy a tudományos élet szakterületei a lehető legszélesebb körben képviselve legyenek. A testületben helyet kapott a Doktoranduszok Országos Szövetsége, tagot jelölt a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, a Magyar Rektori Konferencia, képviselőt küldtek az egyházi intézmények és a szaktárca.
A tagok és az elnök megbízatása hat évre szól.
Balázs Ervin, a MAB új elnöke úgy fogalmazott: a testület megalakulása mérföldkő. Felidézte, hogy a MAB létrehozásáról még az első felsőoktatási törvény rendelkezett, és a testület azóta működik, “igen nagy sikerrel”.
Hozzátette: a bizottság korábbi irányítói olyan minőségbiztosítási rendszert dolgoztak ki, amelyet csak folytatni kell. Kitért arra, hogy folyamatos változás alatt áll a felsőoktatás, változnak a társadalmi elvárások, a tudásanyag mennyisége, az egyetemi oktatóktól elvárt szakmai követelmények.
A MAB korábbi tagjainak megbízása február 29-én szűnt meg, a szervezet megújításáról február 15-i ülésén döntött a kormány, amikor elfogadta a felsőoktatási minőségértékelés és fejlesztés egyes kérdéseiről szóló rendeletet.
A MAB a kiosztott háttéranyag szerint nemzetközi gyakorlat szerint működő, nemzeti hatáskörű, a felsőoktatási intézmények és képzési, tudományos, kutatási, illetve művészeti alkotótevékenységük állami elismeréséhez szükséges, külső minőségértékelést végző testület.
A szervezet szakértői tevékenységet lát el a hazai és külföldi intézmények működésének engedélyezése, a doktori iskola létesítése, valamint az egyetemi tanári cím adományozása során.