Szabó Máté országgyűlési biztos szerint az ombudsmani hivatal a jövő évtől az Alkotmánybíróság (Ab) egyfajta “előretolt helyőrsége”, “ügyfélszolgálata” lesz, mivel az alkotmányjogi panasz általános lehetősége megszűnik, az állampolgárok és a civil szervezetek pedig részben a hivatalon keresztül fordulhatnak majd az Ab-hoz.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa erről a Nemzeti Közigazgatási Intézet által kiadott Közszolgálat című lapnak nyilatkozva beszélt. A lapot kedden juttatta el a közigazgatási tárca az MTI-hez.
Szabó Máté a Közszolgálatnak adott interjúban kifejtette: az, hogy megszűnik az alkotmányjogi panasz általános lehetősége, és az állampolgárok, valamint a civil szervezetek részben az ombudsmani hivatalon keresztül fordulhatnak majd az Ab-hoz, akár több ezerrel is megnövelheti a panaszok jelenlegi, évente nyolcezres számát. Ehhez jönnek még a helyettesektől, a speciális ombudsmani területekről érkező panaszok, így előfordulhat, hogy gyorsan tízezer fölé emelkedik a panaszok száma – mutatott rá az országgyűlési biztos. Hozzátette: Sólyom László volt államfő mondta néhány éve, hogy az ombudsman az Ab jogesettára lehet – ez most megvalósulhat az új szabályozással.
Megjegyezte, az adatvédelem állományát leszámítva körülbelül 150 ember dolgozik jelenleg a hivatalban. Véleménye szerint szükség van olyan átmeneti időszakra, amikor felmérhetik, hogy az Alkotmánybírósághoz hány panasz fog beérkezni. “Mindenképpen hagyni kell a jelenlegi munkatársi gárdát dolgozni, és nem szabadna csökkenteni sem a személyzeti, sem az egyéb anyagi forrásokat” – hangsúlyozta.
Az Országgyűlés július 11-én – az új alaptörvény felhatalmazása alapján – döntött arról, hogy a korábbi négy ombudsmant az alapvető jogok biztosa váltja 2012. január 1-jével.