A Studio Moderna 2000 TV-Shop Hungary Kft. reklámjaiban valótlan állítotások hangzottak el.
A Studio Moderna 2000 TV-Shop Hungary Kft. reklámjaiban valótlanul állította, hogy az Adonia Legtone Anticellulitisz szérum több független klinikai kutató laboratórium eredményei által bizonyítottan 9 perc alatt akár 47%-kal csökkenti a narancsbőr láthatóságát, 6 hét használat után akár 72%-kal csökkenti a cellulitisz láthatóságát, 6 hét után akár 15 centiméterrel csökkenti a comb körfogatát – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A vállalkozás emiatt 1 millió forint bírságot kapott.
A vállalkozás az Adonia Legtone Anticellulitisz szérumot 2009. május 19. óta több értékesítési csatornán forgalmazza Magyarországon.
A készítmény népszerűsítésére szolgáló hirdetéseiben (televíziós és online reklámok, saját honlapján elhelyezett hirdetések, csomagküldő katalógusok, direkt marketingeszközök) egyebek mellett azt állították, hogy a Adonia Legtone Anticellulitisz szérum több független klinikai kutató laboratórium eredményei által bizonyítottan:
- 9 perc alatt akár 47%-kal csökkenti a narancsbőr láthatóságát,
- 6 hét használat után akár 72%-kal csökkenti a cellulitisz láthatóságát,
- 6 hét után akár 15 centiméterrel csökkenti a comb körfogatát.
Ha egy vállalkozás az általa értékesített kozmetikai termék hatása kapcsán ígéretet fogalmaz meg, akkor az állítás valóságnak való megfelelését a reklám közzétételének időpontjában tudnia kell bizonyítania. A Studio Moderna Kft. az Adonia Legtone Anticellulitisz szérum elnevezésű termékkel kapcsolatban tett állítások igazolására független klinikai laboratóriumok 2009. évi eredményeire hivatkozott, azonban a benyújtott anyag nem bizonyította, hogy a fenti állítások megfelelnek a valóságnak.
A GVH szerint a vizsgálati anyaggal, illetve a lefolytatott vizsgálattal kapcsolatban több kifogás fogalmazható meg, így például az, hogy a vizsgálatokban részt vett alanyok száma nagyon alacsony (5-8 fő) volt.
Ezek alapján a GVH megállapította, hogy a Studio Moderna Kft. az Adonia Legtone Anticellulitisz termék népszerűsítése során 2009. január 1. és 2010. augusztus 2. között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor reklámjaiban a termék tulajdonságairól valótlan állításokat tett közzé. Emiatt a vállalkozás 1 millió forint bírságot kapott. A bírság összegének meghatározásakor súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy a reklámok megjelentetése időben elhúzódott, valamint a megtévesztő hirdetésekkel megcélzott csoport az átlagosnál sérülékenyebb fogyasztói kört alkot.
A bírságon túlmenően a GVH kötelezte a vállalkozást arra is, hogy internetes oldalán 3 hónapon át jól észlelhetően, észrevételek hozzátétele nélkül közölje a Versenyhivatal döntését.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj-78/2010.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott az Alba-Regia Invest Kft., amikor reklámjaiban az Antivízkő elnevezésű készülékének vízlágyító, valamint gyógyhatást tulajdonított, ám állítását nem tudta igazolni.
A vállalkozás 2010. január 1. és 2010. október 5. között televíziós (Echo TV) és internetes reklámjaiban (www.antivizko.hu, www.hitel-haz.hu) az általa forgalmazott Antivízkő elnevezésű készüléknek:
- vízlágyító hatást,
- a termékkel kezelt víz által több vonatkozásban elérhető megtakarításokat,
- a termékkel kezelt víznek gyógyhatást és egészségre jótékony hatást,
- valamint bőrre gyakorolt pozitív hatást és egyéb kedvező hatásokat tulajdonított.
Ha egy vállalkozás az általa értékesített termék kapcsán ígéreteket fogalmaz meg, olyan bizonyítékokkal kell szolgálnia, amely kétséget kizáróan igazolja az állítások valóságát. A vállalkozás nem tudott felmutatni megfelelő bizonyítékot állításainak igazolására. Előadása szerint a készülék által előállított lágy hatású víz kedvező hatásairól adott tájékoztatás csupán a személyes pozitív tapasztalatokon alapul. A hasonló ügyekben kialakult gyakorlat szerint ugyanakkor nem tekinthetők tudományos ismeretnek, s így kellő bizonyítéknak a pozitív terméktapasztalatok.
A Gazdasági Versenyhivatal a vállalkozást eltiltotta a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatásától. Ezen kívül a cég honlapján jól láthatóan, észrevételek nélkül legalább 3 hónapig hozzáférhetővé kell tennie a Versenyhivatal döntését.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj-101/2010.