A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) ellenzi a szaktárca tervezett rendeletmódosítását.
Az Országos Betegszállító Szolgálat és a NEFMI tegnapi egyeztetését követően veszélybe került a betegszállítás ellátó rendszere és egyben felmerült a felelősség kérdése is. Amennyiben a betegszállítás irányítása az Országos Mentıszolgálathoz kerül, kérdésessé válik, hogy fenntartható-e a magánszolgáltatók által 16 éve felépített és költséghatékonyan mőködtetett rendszer.
Anyagi és jogi aggályok
Dr. Bíró Ferenc, az MBOE elnöke a tagság egyöntető véleményét hangsúlyozva rámutatott, az irányítási rendszer átalakítása további fél milliárd forint többletköltséget jelent az államháztartás számára. Az OMSZ irányítási rendszere a már egyébként is megkurtított betegszállítási kasszából kerül finanszírozásra, amely újabb 400 millió forint elvonását jelenti. Az akadozó betegszállítás az egészségügy teljes rendszerére kihat, hiszen minden ötödik orvos-beteg találkozó a szolgáltatás révén jön létre. Az OMSZ irányítása esetén olyan, elıre nem látható következmények is lehetnek, amelyben az MBOE nem hajlandó jogi és a morális felelısséget vállalni.
Átgondolták?
Mindemellett az MBOE a rendeletmódosítást gazdasági és hatékonysági szempontból átgondolatlannak értékeli, hiszen a Tárca nem elemezte a mentés és a betegszállítás szétválasztása óta eltelt 3 év tapasztalatait. Továbbá hiányzik a jogszabálytervezet gazdasági megalapozottságát indokoló tanulmány és a finanszírozás pénzügyi elemzése is. A taggyűlés és a mai egyeztetés után ugyanakkor az MBOE vezetése és tagsága reményét fejezte ki, hogy további szakértői tárgyalásokon a fennálló vitás kérdések tisztázhatók, valamint hogy a betegszállítás jelenlegi instabil helyzetére sikerül szakmai érdekek mentén megoldást találni.
Amennyiben az irányítási rendszer az MBOE megyei irányítóinál marad, készek a betegszállítás érdekében a további egyeztetésekre.