Módosult az óvodai nevelés alapprogramja, a kormány döntése értelmében abból kikerült a nemi sztereotípiák erősítésének tudatos kerülése – közölte Hoffmann Rózsa pénteki budapesti sajtótájékoztatón.
Az oktatási államtitkár kiemelte: a korábbi kormányrendelet vitatható irányba befolyásolhatta volna a gyermekek erkölcsi, szellemi fejlődését, ezért elengedhetetlenül szükséges volt a korrekció.
Felidézte: az előző kabinet tavaly novemberben módosította az alapprogramot, s a szakmai és társadalmi egyeztetések után kerültek bele olyan elemek, amelyek komoly felháborodást váltottak ki a szülők és az óvodapedagógusok körében.
Az akkori módosítás részeként a nemi sztereotípiákra hivatkozva az óvodai nevelésben, az úgynevezett gender-ideológia alapjait vetették volna meg, mely az egyenlőség jegyében értelmetlennek tartja a nemek megkülönböztetését – fejtette ki Hoffmann Rózsa, aki rámutatott: azzal a mondattal, hogy az óvoda “tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek társadalmi egyenlőségével kapcsolatos előítéletek lebontását”. Azt sugallták, hogy a nemi meghatározottság tudatosítása hiba lenne az óvodai nevelésben.
Közlése szerint ez a mondat úgy változott, hogy az óvoda “nem ad helyet az előítéletek kibontakozásának sem társadalmi, sem nemi, sem egyéb értelemben.”
Változott a kormányrendelet migráns gyermekekre vonatkozó passzusa is. Eddig ugyanis az szerepelt benne, hogy az “interkulturális nevelésen alapuló integráció lehetőségét” kívánják meg az óvodáktól és az óvodapedagógusoktól. Ez azonban nyelvi és szakmai szempontból is megvalósíthatatlan, s vitatható követelményeket állít az óvodapedagógusok és az intézmények elé egyaránt – fejtette ki.
Az új rendelkezés szerint “a hazájukat elhagyni kényszerülő családok gyermekeinek óvodai nevelésében biztosítani kell az önazonosság megőrzését, ápolását, erősítését, társadalmi integrálását, az emberi jogok (…) védelmét.“
Az oktatási államtitkár elmondta: a módosítás nem azt jelenti, hogy az intézményvezetők és óvodapedagógusok által átdolgozott új helyi pedagógiai programokat szeptember 1-ig ismét át kellene dolgozni, vagy újbóli jóváhagyást kellene kezdeményezni. Az óvodák saját hatáskörben jogosultak a helyi programok e két korrekciójára.