A BKV-bérletek érvényességének meghosszabbítását, a februártól esedékes tarifaemelés visszavonását és a sztrájktörvény módosítását javasolja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).
A VEKE hétfő hajnalban kiadott közleményében úgy fogalmazott: súlyos vereséget szenvedtek az utasok és a közösségi közlekedés ügye az elmúlt héten.
Vitézy Dávid elnökségi tag szerint a kialakult helyzetért a városvezetés, a kormánybiztos, a BKV-menedzsment és az egymással is háborúzó szakszervezetek is felelősek, ezért felszólítja mindegyiküket, kérjenek bocsánatot az utazóközönségtől, az adófizetőktől és teljes mértékben kártalanítsák őket.
Az Egyesület arra szólítja fel a BKV-t, hogy a havi bérletek érvényességét az elmaradt szolgáltatás napjainak számával hosszabbítsák meg, az éves bérlettel rendelkezőknek pedig 2011-ben ezzel arányos kedvezményt biztosítsanak. Álláspontjuk szerint kártalanítani kell minden olyan munkáltatót is, aki a sztrájk miatt bizonyíthatóan súlyos többletköltségekbe verte magát és bizonyíthatóan kárt szenvedett, például elvesztette állását.
A VEKE felszólítja a városvezetést, hogy a Fővárosi Közgyűlés januári ülésére terjesszék be a februártól esedékes, értelmetlen és káros, további utasvesztést eredményező tarifaemelés visszavonását – olvasható a közleményben, hozzátéve: az utasoknak nincs szakszervezetük, nem tudnak sztrájkba lépni, azonban az elmúlt időszak eseményei után itt az ideje, hogy a város egy ilyen gesztust tegyen “a BKV erkölcsi, műszaki lezüllése” és a hosszú üzemszünet után a bérletüket még mindig megvásárló utazók felé.
A VEKE a közleményben követeli a sztrájktörvény módosítását is, mivel szerintük a közszolgáltatások körébe sorolt közösségi közlekedésnél garantálni kell az elégséges szolgáltatás biztosítását, mely az üzem jellegzetességei miatt a kibocsátott teljesítmény legalább 50 százaléka kell legyen, ágazatonként és területenként.
A közlekedési egyesület a főpolgármestert és a BKV vezetését arra szólítja fel, hogy közösen tegyenek egyértelmű, konkrétumokat tartalmazó kötelezettségvállalást a legrosszabb állapotú autóbusz és trolibusz típusok helyett megbízható minőségű, komfortos új járművek beszerzésére, továbbá az alkatrészellátás zavartalan biztosítására és a megfelelő létszámú karbantartó szakember felvételére.
Vitézy Dávid tájékoztatása szerint követelik a munkavégzés rendjének szigorítását is: “a minősíthetetlen színvonalra züllött karbantartás stabilizálásától a járművek rendszeres hatósági ellenőrzésén át a hat nap kártyázás után újra forgalomba álló járművezetők munkavégzésének alapos, az utastájékoztatástól a korai indulásokig terjedő ellenőrzéséig”.
A VEKE összegzése szerint a károk mélyek és hosszan tartó hatásúak is lehetnek, és az immár hetek óta teljesen megbízhatatlan szolgáltatás nyomán borítékolható, hogy tovább csökkennek a BKV jegyárbevételei, sokan autóra váltanak és meredeken nőni fog a bliccelők száma is. Úgy látják, az utasok lojalitása is megszűnt, az eredmény pedig dugókban, környezetszennyezésben, időveszteségben, idegeskedésben és felbecsülhetetlen nemzetgazdasági károkban testesül majd meg, Akik most magukat az elmúlt napok harcainak győzteseként ünneplik a BKV-menedzsmenttől a politikusokon át a szakszervezeti vezetőkig, ezeket is tegyék tehát oda vélt “győzelmük” mellé – áll a közleményben.