Túllépte törvényi felhatalmazása kereteit a közlekedésért felelős miniszter, amikor az Európai Unió jogával ellentétes gyakorlathoz teremtett utólag jogszabályi alapot – állapította meg az állampolgári jogok országgyűlési biztosa.
A miniszter a Nemzeti Közlekedési Hatóságot hatalmazta fel az úgynevezett mopedautók vezetéséhez szükséges jogosítvány meghatározására – miközben ez az igazságügyi és rendészeti miniszter hatásköre. A mopedautósok pedig rosszabb helyzetbe kerültek, mintha minden változatlan maradt volna – derül ki Szabó Máté ombudsman jelentéséből.
Durva becsléssel is több százezresre tehető az olyan gépjárművek száma, amelyek adatai, tulajdoni helyzete, kötelező biztosításának léte nem állapítható meg minden kétséget kizáróan. A több százezer közül a mindössze néhány száz mopedautóra külön jogszabályok születtek, amelyek miatt a tulajdonosok egyik napról a másikra nem vezethetik a járműveiket. Ráadásul a mopedautókat – függetlenül attól, hogy évek óta rendszám- és engedély-kötelezettség nélkül, jogszerűen vesznek részt a forgalomban – a regisztrációs adó megfizetése után hivatalosan is forgalomba kell helyezni.
Az ombudsman dicséretesnek nevezte, hogy az állam el akarja érni: a lehető legtöbb gépjármű-vezető a lehető legmagasabb szinten ismerje és alkalmazza a közlekedés szabályait. Ugyanakkor azonban Szabó Máté több visszásságra is figyelmeztetett. Ugyanazok a szabályok vonatkoznak például a nyilvántartási kötelezettség nélkül eddig is közlekedő és az ezután forgalomba kerülő járművekre, ami az előbbiekre nézve hátrányos megkülönböztetés. A mopedautók vezetéséhez eddig nem volt szükség B kategóriás jogosítványra, a tulajdonosok ennek tudatában választották ezt a járműfajtát. Az érintettek a változásra, a B kategóriás vezetői engedély megszerzésére nyilvánvalóan nem tudtak felkészülni. Problémás a tulajdonjog igazolása, hiszen a mopedautókat – mivel nem minősültek személygépkocsinak – nem az autóvásárláskor kötelező formai követelmények szerint vásárolták. A hivatalos forgalomba helyezés egyszersmind regisztrációs adókötelezettséggel is jár. Azt azonban nem szabályozták, mi történjék a már forgalomban lévő, de most a hatóság által „átminősített” mopedautókkal.
Szabó Máté ombudsman álláspontja az, hogy más megítélés alá esnek azok a járművek, amelyek a módosítások előtt jogszerűen forgalomban voltak és más alá azok, amelyeket a jogszabályok hatályba lépése után kíván tulajdonosuk használni.
Korábbi jelentésében egyébként a biztos már rámutatott, hogy az Európai Unió joga szerint a Közösség egész területén általában szabadon forgalmazhatónak kell tekinteni azt a terméket, amelyet az Unió egy tagállamában jogszerűen állítanak elő és forgalmaznak. Ugyanez volna érvényes a termék – ebben az esetben a mopedautó – uniós besorolására is. A négykerekű mopedautó másutt a segédmotoros kerékpár kategóriában szerepel, kicsi, ötven köbcenti alatti a motorja, óránként 45 kilométer a csúcssebessége, a fogyasztása pedig egy-két liter. Az Unió többi tagállamában jogosítvány nélkül vezethető, van, ahol akár már 14 éves kortól. Magyarország az idén bevezetett szabályozás következtében kivétel.
Szabó Máté ombudsman a szabályozás ellentmondásainak megoldásáért az Országgyűléshez, az igazságügyi és rendészeti miniszterhez, valamint a közlekedésért felelős miniszterhez fordult.