Hétfőn szavaz a Ház a Nabucco kormányközi megállapodás ratifikálásáról. Világosi Gábor, az Országgyűlés szabad demokrata alelnöke a házbizottság csütörtöki ülése után közölte, hogy a kormány benyújtja az erre vonatkozó javaslatot, így az Országgyűlés hétfőn házszabálytól eltéréssel tárgyalja az indítványt.
Kóka János (SZDSZ) az Országgyűlés Nabucco bizottságának elnöke csütörtökön közleményben kérte, hogy Magyarország ratifikálja elsőként a Nabucco vezeték megépüléséhez nélkülözhetetlen államközi megállapodást, és ezzel jelezze: továbbra is mindent megtesz az európai energiabiztonságért, az ellátási források és útvonalak diverzifikációjáért.
A Nabucco földgázvezetékről szóló kormányközi megállapodást júliusban Ankarában írták alá az érintett országok vezetői, köztük Bajnai Gordon miniszterelnök. A kormányközi megállapodás azt jelenti, hogy minden résztvevő állam biztosítja a megfelelő szabályozási keretet ahhoz, hogy a vezeték teljes hosszán azonos feltételekkel lehessen a földgázt szállítani.
A beruházás magántőkéből, állami szerepvállalás nélkül valósul meg. A Nabucco-vezeték kiépítésében a Mol Nyrt. mellett az osztrák OMV, a román Transgaz, a török Botas, a bolgár Bulgargaz, valamint a német RWE vesz részt.
A Nabucco-konzorcium tagjainak mintegy 2,5 milliárd eurót kell betenniük, és 200 millió euró értékben uniós finanszírozást is kap a vezeték. Az Európai Beruházási Bank (EIB) a költségek 25 százalékát, mintegy 2 milliárd eurót adna, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) pedig egymilliárd eurót hitelezne.
A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európai Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco-csővezeték összesen 3.300 kilométer hosszú lesz, a beruházás költsége – 2008-as árakon számolva – 7,9 milliárd eurót tesz ki. A vezeték áthalad Magyarországon, és kikerüli Ukrajnát.
Az alapforgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd, 2020-ban pedig 25,5 milliárd köbméter, a csúcsforgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték. Az építkezés várhatóan 2011-ben kezdődik.