Fogyasztói jogok az interneten – Új digitális tájékoztató oldalt és céges etikai elveket tett közzé kedden az Európai Bizottság a fogyasztók digitális jogainak hatékonyabb érvényesítése érdekében.
Az “eYouGuide” a közösségi oldalaktól az online vásárlásig számos területen segíti a polgárokat az elektronikus adatvédelemben.
Legyen szó zeneletöltésről, online hitelkártyás vásárlásról, vagy fotók megosztásáról egy közösségi oldalon – az eYouGuide hasznos információkkal segíti a fogyasztókat a rájuk érvényes európai digitális jogok tekintetében. A weboldal, melyet az Európai Parlament fogyasztói jogok hatékonyabb védelmére vonatkozó 2007-es kérése nyomán készített el az Európai Bizottság, azért szükséges, mert az Eurobarometer felmérése szerint noha a háztartások 48,5 százalékában van szélessávú internet elérés, nagy részük továbbra sem mer online vásárolni, mivel tartanak a világhálós fizetési tranzakcióktól.
A Huszonhetekben végzett felmérések szerint a nethasználók mindössze 12 százaléka tartja biztonságosnak az internetes tranzakciókat, míg 39 százalékuknak komoly kételyei vannak, 42 százalékuk pedig egyáltalán nem is hajlandó hitelkártya adatainak megadására a neten át. A megkérdezettek 65 százaléka nem tudja, honnan tájékozódhatna vagy kaphatna tanácsot a határokon átnyúló online vásárlásról az EU-n belül. A Bizottság szerint még árulkodóbb, hogy miközben a fogyasztók harmada vásárolna más tagállamból, mert olcsóbb vagy jobb minőségűek a termékek, aggodalmaik miatt alig hét százalékuk tesz így.
Viviane Reding információs társadalomért felelős biztos szerint a világos tájékoztatás a témában növeli a bizalmat és segít jobban kihasználni az európai egységes online piacban rejlő eddig kiaknázatlan lehetőségeket, melyek összértéke jelenleg 106 milliárd euró. Keddi strasbourgi sajtótájékoztatóján Reding közölte, az EU-ban a világhálón érvényes fogyasztói jogoknak nem szabad attól függeniük, hol található az adott vállalat vagy weboldal. “Nem szabad, hogy a nemzeti határok a jövőben is bonyolítsák az európai fogyasztók életét, amikor ők a világhálón vásárolnak vagy valamely fizetős tartalmat vesznek igénybe” – tette hozzá a biztos. A fogyasztók biztosak lehetnek abban, hogy minden felsorolt jogukat tiszteletben tartják az összes .eu domain végződésű oldalon, melyeket csakis európai vállalatok jegyezhetnek be és amelyekre a hatályos európai törvények száz százalékosan érvényesek – mondta Reding.
“Amennyiben azt akarjuk, hogy a fogyasztók bátran vásároljanak és kihasználják a digitális kereskedelemben rejlő lehetőségeket, biztosítanunk kell jogaik védelmét, melyet csakis a megfelelő fogyasztóvédelmi szabályok megalkotásával és betartatásával érhetünk el, ahogy azt már a valódi vásárlás során megszokták az európaiak” – mondta Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi biztos a eYouGuide bejelentése alkalmával.
Az eYouGuide-ról részletesebben:
Az oldal részletes tájékoztatást ad az európai fogyasztók online tevékenységei kapcsán érvényes jogaikról, legyen szó online vásárlásról vagy internetes rendelésről. A hagyományos bolti vásárlással megegyezően a fogyasztóknak joguk van:
- világos információt kapni az árakról és a vásárlási feltételekről
- a fizetést megelőzően eldönteni kinek és mire engedik személyes adataikat felhasználni
- a vásárlást követő harminc napon belül készhez kapni a rendelés útján kifizetett terméket
- legalább hét napig biztosítani a megvett és készhez kapott termék visszavételét
- minimum két éves garanciát vállalni a termékekre
- védelmet biztosítani a tisztességtelen kereskedelmi feltételek ellen
Az eYouGuide mellett a két biztos egy “Digitális Agendát” is közzétett a holnap fogyasztóvédelmi elveinek lefektetését elősegítendő. Ez nyolc pontban foglalja össze azokat a területeket, melyeken az egységes piac szereplői és a fogyasztói bizalom terén további lépéseket kell megtennie Európának.
1. Harc a spam ellen a polgári- és a büntetőjogi szankciók fokozása révén a Huszonhetekben és a szomszédos államokban. Az EU-ban 2003 óta van életben tiltás a spamekre, de a tagállamok többsége ma is óriási mennyiségű kéretlen levélről számol be.
2. A fogyasztók számára biztosítani, hogy mindegy melyik EU országból származik az adott digitális tartalom (könyv, film, zene, szoftver, játék), ugyanazok a felhasználási feltételek érvényesüljenek.
3. Világossá tenni a fogyasztóknak, hogy mit tehetnek és mit nem tehetnek a jogvédett dalokkal, videókkal és filmekkel, melyeket letöltenek, véget vetve a jelenlegi töredezett joggyakorlatnak a “magáncélú felhasználás” terén.
4. Kiterjeszteni a fogyasztóvédelmi elveket úgy, hogy azok lefedjék a licensz megállapodásokat az olyan termékekre, mint a szoftverek, játékok és vírusirtó alkalmazások vagy egyéb tartalmak. A licenszeknek mindenhol ugyanazokat a jogokat kell biztosítaniuk az Unióban.
5. Garantálni kell az online ajánlatokhoz kötődő szerzői jogi szabályok betartását és a korrekt szerződési feltételeket.
6. Fellépni a nem egységes és hiányos szabályok ellen az e-hozzáférések esetében, segítve a hátrányokkal élők internetezését és online vásárlását, beleértve az online fizetést is.
7. Keresni azon lehetőségeket, melyek mentén a fokozható az online vásárlók bizalma, beleértve az olyan megoldásokat, melyek lehetővé teszik a nem korrekt kereskedők elleni hatékony fellépést és a fogyasztók pénzének visszaszerzését mint végső megoldást.
8. Az iparral és a fogyasztóvédelmi szervezetekkel együttműködve egy olyan minőséget garantáló rendszer kialakítása, melyek segítik az európai polgárok online vásárlásba vetett bizalmának erősödését.
Kapcsolódó információk: