Az EP megszavazta azt az irányelvtervezetet, amely alapján az unió egész területén büntetnék a sebességhatár-túllépést, az ittas vezetést, a biztonsági öv be nem kötését és a piroson való áthajtást. Statisztikák szerint az európai járművezetők más uniós országokban nagyobb arányban követnek el jogsértéseket, mint otthon, a büntetés pedig sokszor elmarad.
Az EP szerdai plenáris ülésén 594 igen, 35 nem szavazattal és 40 tartózkodás mellett elfogadta az Európai Bizottság tervezetét, amely megkönnyítené a négy legtöbb halálos áldozatot követelő közúti szabálysértés – a sebességhatár-túllépés, az ittas járművezetés, a biztonsági öv használatának mellőzése, valamint a piroson való áthajtás – büntetését az EU egész területén.
Bírság határok nélkül
Statisztikák szerint az európai járművezetők nagyobb arányban követnek el jogsértéseket egy másik uniós országban, mint otthon. Különösen igaz ez a gyorshajtásra – áll az Inés Alaya Sender (szocialista, spanyol) által készített jelentésben.
Az EP által megszavazott jogszabály egy olyan elektronikus adatbázist és adatcsere-hálózatot hozna létre, amely révén azonosítani lehet a balesetet okozó járművet. A rendszám és bizonyos személyes adatok ellenőrzését követően az adott tagállam hatósága értesítést küld a járművezetőnek a pénzbüntetés összegéről, a legegyszerűbb fizetési módról, a fizetési határidőről, illetve a jogorvoslati lehetőségekről, feltüntetve a büntetésért felelős hatóságot.
Az EP fontosnak tartja, hogy – a személyes adatok védelme érdekében – a vezetőket tájékoztassák az új irányelvről, különösen pedig arról, hogy értesíteni fogják a jármű üzemben tartásának helye szerinti tagállam hatóságait, ha a sofőr megtagadja a pénzbüntetés kifizetését.
Több traffipax
Az EP azt szeretné, ha több automata sebességmérő eszköz lenne az olyan utakon, ahol sok baleset történik gyorshajtás miatt. Így a sebességmérések száma 30 százalékkal növekedne azokban a tagállamokban, amelyekben a halálos balesetek száma az uniós átlag fölött van – írja a jelentés. Emellett a képviselők évente a járművezetők legalább 30 százalékánál ellenőriznék, nem ültek-e ittasan a volánhoz. A biztonsági övek használatát legalább hat héten keresztül figyelnék minden olyan év után, amikor a sofőrök kevesebb, mint 70 százaléka csatolta be az övet. A piros lámpánál való megállás ellenőrzésére pedig „automata ellenőrző eszközöket szerelnének fel, elsősorban azokban a kereszteződésekben, ahol a járművezetők a megállás szabályát gyakran megszegik”.
Az EP azt javasolja, hogy két évvel az irányelv elfogadása után az Európai Bizottság készítsen jelentést az elért eredményekről, hogy a szabályozást tovább lehessen fejleszteni, és más közlekedési szabálysértésekre is ki lehessen terjeszteni.
2007-ben több mint 40 ezren vesztették életüket közúti balesetben az Európai Unióban. Az EU 2001-ben azt a célt tűzte ki, hogy 2010-re felére csökkenti a halálos balesetek számát.