A Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK) januártól világos szabályok és tilalmak lefektetésével lehetővé teszi az ügyvédek számára a hirdetések és az egyéb marketing eszközök használatát – mondta Bánáti János, a MÜK elnöke hétfőn az MTI-nek.
Bánáti János szerint az eddigi szabályzat sem tiltotta generálisan a reklámot, csak annyit mondott, hogy az ügyvéd tájékoztatást adhat arról, hol van az irodája és milyen jellegű tevékenységet végez. Emellett felállított olyan tilalmakat, amelyek az ügyvédi hivatás igazságszolgáltatási jellegéből fakadnak. Az ügyvédekre a reklámtörvény mellett ezért továbbra is speciális szabályok vonatkoznak majd, ha hatályba lép az új szabályzat.
A módosításokra azért kerül sor, mert felmerült az igénye annak, hogy a reklámra vonatkozó szabályok pontosabban legyenek megfogalmazva, másrészt a Gazdasági Versenyhivatal is igényelt bizonyos módosításokat. A főszabály gyakorlatilag nem változott, azaz az ügyvéd, illetve az iroda tevékenységéről, működéséről mindenféle információt közölhet a különböző hirdetési felületeken.
A főszabály mellett az új szabályzat pontosan lefekteteti a tilalmakat is. Többek közt tilos az összehasonlító reklám, ugyanis a jogi ügyekben alig vannak összehasonlítható elemek. Szintén nem lehet hivatkozni az eredményekre sem, mivel az ügyvédi tevékenység nehezen mérhető. Az még vita tárgya, hogy mennyiben lehet a hirdetésekben arra hivatkozni, hogy ki a megbízó. Az egyik álláspont szerint az ügyfél nevét nem lehet nyilvánosságra hozni, mások azt mondják, lehessen, ha hozzájárul. Bánáti János szerint ez adott esetben tisztességtelen versenyelőnyt jelentene azokkal szemben, akiknek ügyfele nem járult ehhez hozzá.
Az elnök azt is elmondta, hogy az ügyvéd a saját fix tarifáit is feltűntetheti a hirdetésében, azokhoz viszont ragaszkodni kell. A reklám nem lehet megtévesztő.
Bánáti János szerint az új szabályozás következtében nőhet a szakadék ügyvéd és ügyvéd között, ugyanis a hatékony reklám nagyon drága, csak a tőkeerős irodák fognak tudni élni vele, a többi ügyvéd pedig versenyhátrányba kerülhet. Arra is felhívta a figyelmet, hogy bár igyekeznek a reklámpiacot megnyitni – a korlátlan szabad versenynek is meg vannak a hátulütői.