Az autóipar akarata érvényesült az Európai Unió Tanácsa és az EP közti tárgyalásokon hétfőn, így az eredetileg javasolt 2012 helyett csak három évvel később léphet teljesen hatályba a 130 gramm per kilométeres átlagos CO2 kibocsátási küszöb, az eredetinél alacsonyabbak a korlátozásokat be nem tartókat sújtó büntetések, az EP pedig egyedül a 2020-as távlati 95 gramm per kilométeres határértéket harcolta ki az előzetes egyeztetéseken.
Három év haladékot kaptak a gépkocsikat gyártó vállalatok, ezzel az ipar győzelmét harcolva ki az Európai Parlament által eredetileg javasolt 2012-től kötelező 130 gramm per kilométeres széndioxid-kibocsátási küszöbhöz képest. A hétfőn este hosszas tárgyalások után létrejött nem hivatalos megállapodás értelmében a jelenlegi átlagosan 158 g/km CO2 kibocsátás-t 2012-re az új autók 65 százaléka esetében 130 g/km-re kell levinnie a gyártóknak, mely értéket 2015-re fokozatosan az összes autóra ki kell terjeszteni.
A határértékeket be nem tartó gyártók büntetésére az eredeti EP-s javaslat 2012-től egységesen grammonként 95 eurós tételeket javasolt, ehelyett a mostani kompromisszumos szöveg fokozatosan emeli a büntetés nagyságát 5 euróról 95-re, mely utóbbi összeget ráadásul csak 2018-ra vetnék ki.
A szabályozás lassított és késleltetett bevezetése miatt a jelenlegi átlagosan 158 g/km-es CO2 mennyiség 2012-re átlagosan 164,5 g/km-re nő tovább, mielőbb 2015-re mindössze nettó 2 százalékot csökkenve 139 g/km-ra esne vissza.
A hétfői az EP és a francia elnökség közt létrejött informális megállapodás véglegesítéséhez, a tagállamok hozzájárulása és az EP plenáris ülésének első olvasati jóváhagyása is szükséges, melyre Strasbourgban kerül majd sor.