Az összesen hat jogszabályt megváltoztató javaslatra elsősorban az európai uniós jogharmonizáció, valamint a gyakorlatiasabb szabályozás felé való elmozdulás miatt van szükség – mondta Puch László közlekedési minisztériumi államtitkár, az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitájának kezdetén kedden a parlamentben.
A politikus kiemelte: a közúti közlekedésről szóló törvényjavaslat módosításával pontosították az építtető fogalmának meghatározását. A változtatással a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) csak az építési, fejlesztési tevékenységek körében minősül építtetőnek, a karbantartás, felújítás és esetlegesen az ezzel szorosan összefüggő fejlesztési feladatok tekintetében építtetőként az útkezelő jár el.
A vízi közlekedésről szóló törvény változtatásával egyrészt mentesülnek bizonyos tilalmak alól a Magyar Honvédség “úszólétesítményei”; másrészt néhány tétellel kibővülnek a hajózási bírságok – fejtette ki az államtitkár. Hozzátette: a változtatásokkal javul a közlekedési balesetek szakmai vizsgálata, növekszik a repülésbiztonság, és szélesedik a katasztrófavédelmi hatóság ellenőrzési jogköre.
Gazda László (MSZP) felszólalásában összességében korszerűsítésként, valamint a biztonság növelésére és a hatékonyság fokozására irányuló lépésként értékelte a kormány által tervezett törvénymódosítást.
Hangsúlyozta: a hatályos jogszabályok változtatásával lehetőség nyílik az engedély nélkül utat építők hatósági számonkérésére, továbbá a jövőben nem lesz szükség két engedélyezési eljárás lefolytatására a járda és az út együttes építése esetén.
Kiss Ferenc (MSZP) szerint a módosítások alkalmasak lehetnek elsősorban a légi-, vízi- és vasúti balesetek gyorsabb és hatékonyabb kivizsgálására.
A szocialista képviselő az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló törvénnyel kapcsolatban megjegyezte: a kormány szándékában áll a közszolgáltatási szerződések jelenleg 8 évben korlátozott időtartalmának 10 évre történő kibővítése, az eredeti megbízás idejének 50 százalékáig terjedően.