Jobban meg kell ismertetni az európai polgárokkal az uniós ombudsman tevékenységét – áll az EP által csütörtökön elfogadott jelentésben.
2007-ben összesen 3211 panasz érkezett az európai ombudsmanhoz, ennek azonban csak mintegy ötöde tartozott az ombudsman illetékességi körébe. Az összes panasz több mint felét már elektronikus formában (e-mailben vagy az ombudsman honlapján található panaszbeadványon keresztül) nyújtották be. Az ombudsman az esetek közel 70 százalékában tudott segíteni a panaszt benyújtó számára vagy a vizsgálat megindításával, vagy az esetnek az illetékes szervhez való átutalásával, vagy pedig tanácsadással arról, hova kell fordulni a probléma megoldása érdekében.
Az Európai Parlament szerint 2007-ben az Európai Ombudsman, Nikiforosz Diamandurosz továbbra is „aktívan és kiegyensúlyozottan végezte munkáját”. Ugyanakkor a képviselők szerint „növelni kell az ombudsman általános ismertségét” annak érdekében, hogy a jövőben csökkenjen az olyan panaszok száma, amelyekre a jogvédő hivatalnak nincs illetékessége.
Az EP-képviselők üdvözlik, hogy elkészült egy „interaktív kézikönyv”, amely segítséget nyújt az európai polgároknak abban, mely intézményhez kell fordulniuk panaszaikkal, kéréseikkel. A parlament szeretné, ha a 2001-ben megalkotott helyes hivatali magatartás európai kódexe minden közösségi intézményre és szervre vonatkozna, és annak pontjait munkája során minden közösségi intézményben dolgozó betartaná.
Az EP-képviselők azt kérik, a jövőben „minden uniós intézmény kapja meg a szükséges költségvetési és emberi erőforrásokat annak érdekében, hogy gyorsan és eredményesen tudjon eljárni az európai polgárok ügyében”.
A lezárt ügyek számának növekedése a képviselők szerint azt mutatja, „a különböző intézmények és szervek egyre inkább hajlandóak arra, hogy az ombudsmannak benyújtott panaszokat a viták elrendezésének lehetőségeként értékeljék, és együtt működjenek az ombudsmannal”.
Az Európai Ombudsman tevékenységét értékelő parlamenti vitában felszólalt Dobolyi Alexandra (szocialista) képviselő. Dobolyi azt mondta, „a benyújtott panaszok nagy része az unió intézményeinek működésével, így például az átláthatóság hiányával illetve a tájékoztatás megtagadásával kapcsolatos”. A továbbfejlődés érdekében „kiemelkedő jelentőségű az európai ombudsmanok hálózatával történő együttműködés további javítása, valamint az állampolgárok ismereteinek további szélesítése” – fogalmazott. „Ha kitűzött feladatainkat maradéktalanul el tudjuk látni, elmondhatjuk, hogy javítottuk a bizalmat és a hitelességet az unió egészében” – mondta a képviselő.
Jelentéstevő: Dushana Zdravkova (EPP-ED, BG)
Jelentés: A6-0358/2008 – az Európai Ombudsman 2007. évi tevékenységéről szóló éves jelentésről
Vita: 2008., október 23., csütörtök