Némi meglepetést keltett, hogy az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága csütörtökön (2008. szeptember 25.) támogatta azt a bizottsági indítványt, amely 2012-től szigorítaná a járművek széndioxid-kibocsátási előírásait. A képviselők emellett kiegészítették a javaslatot egy 2020-ban életbe lépő második szakasszal.
A környezetvédelmi bizottság a befolyásos autóipari lobby nyomásának ellenállva támogatta a jogszabály-javaslatot, amely 2012-től jelentős bírságot helyez kilátásba azon gyártók számára, amelyek új járművei kilométerenként 130 grammnál több széndioxidot bocsátanak ki. A 130 grammos határt átlépő vállalatoknak grammonként és kilométerenként 20 eurós bírságot kellene fizetni, mely 2015-re 95 euróra emelkedne.
Jelenleg 160 gramm az átlagos kibocsátás, és az autógyárak szerint a szigorítás az ágazat egész jövőjét fenyegeti Európában. Az ipar és annak befolyása alatt néhány képviselő enyhítő módosításokat szeretett volna elérni, ezeket azonban a szakbizottság a testület szavazáson elutasította, és megtartotta az Európai Bizottság eredeti javaslatát. Nemzetközi környezetvédelmi szervezetek üdvözölték a voksolás eredményét, és sürgették, hogy azt az EU-tagállamok kormányai is vegyék figyelembe, amikor döntenek a tervezetről.
A környezetvédelmi bizottság tagjai azt is előírnák, hogy 2020-ra a kilométerenkénti átlagos szén-dioxid kibocsátás nem haladja meg a 95 grammot.
Az EP később még plenáris ülésen is szavaz majd a javaslatról, illetve a tagországoknak is jóvá kell hagyniuk azt.