Szeptembertől változnak a kamionstop szabályai: szombat reggel helyett például csak délután három órától lép életbe a korlátozás – derült ki a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón.
A kormány múlt heti ülésén döntött a nehézgépjárművek hétvégi forgalomkorlátozását meghatározó szabályok módosításáról, amely a keddi Magyar Közlönyben jelent meg. Amellett, hogy a módosítás szélesebb idősávban teszi lehetővé a tehergépkocsik közlekedését, szigorúbb követelményeket is támaszt a fuvarozókkal szemben. A rendelet másfél évtizede született, ezért volt szükség a módosításra. A kormány olyan megoldást keresett, amely a közlekedés biztonságának javítása érdekében a lehető legjobban szétválasztja a tehergépkocsik és a személygépkocsik forgalmát – tette hozzá Budai Bernadett kormányszóvivő.
Enyhülhet a pénteki és a hétfői teherforgalom
A változások közé tartozik, hogy a nyári időszak kezdete június 15-ről július 1-jére tolódik, ugyanakkor a nyári forgalomkorlátozási időszak vége augusztus 31-e marad. További változás, hogy szombat reggel helyett délután három órától lép életbe a korlátozás, de a forgalomkorlátozási időszak vége, a vasárnap 22 órai időpont nem változik. A módosítástól többek között azt várják a szakemberek, hogy enyhül a péntek délutáni és a hétfő kora reggeli teherforgalmi csúcs. Budai Bernadett azt mondta, hogy a tehergépkocsik szombat délelőtti közlekedése és az ebből következő magasabb színvonalú áruellátás jobban igazodik a lakosság megváltozott hétvégi bevásárlási szokásaihoz. A forgalomkorlátozási időszak kiszélesítése pedig időben is egyenletesebbé teszi a kamionok közlekedését, így nem alakulnak ki forgalmi csúcsok a településeken.
Bővül azoknak az útvonalaknak a köre, amelyekre a nyári időszakban, szombat délután és vasárnap este között egyáltalán nem hajthatnak fel a nehéz-tehergépkocsik. Az M7-esen, a 2/A számú úton, a 6-os úton Dunaújváros és Budapest között vagy a 37-esen Miskolc és Sátoraljaújhely között ebben az időszakban még azok a tehergépjárművek sem közlekedhetnek, amelyek amúgy a már korábban hatályos szabályok szerint felmentéssel rendelkeztek. Az új szabályozás a felmentések tekintetében szigorú környezetvédelmi követelményeket is meghatároz: csak az EURO-3 vagy az annál magasabb kategóriába tartozó – vagyis a kevesebb káros anyagot kibocsátó, a környezetet jobban kímélő – járművek mentesülhetnek a korlátozások alól.
Nincs számottevő környezeti hatása
A rendelet módosítását rendkívül hosszú, hároméves egyeztetési folyamat előzte meg. A kormány egyeztetett a fuvarozók képviselőivel, a környezetvédelmi szervezetekkel, és kikérte az önkormányzati szövetségek véleményét is. A Közlekedéstudományi Intézet által készített előzetes hatásvizsgálat azt mutatja, hogy a kormányrendelet módosításának nincs számottevő környezeti hatása, de a szaktárca folyamatosan figyelemmel kíséri az intézkedések hatását – jelentette ki a kormányszóvivő.