A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított a Development Service Consulting Kft. (korábban: Norbi.hu Kft.), valamint a Norbi Update Worldwide Zrt. – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
Előbbi vállalkozás az Update életmódrendszer részét képező ételízesítőkkel és leveskockákkal kapcsolatban, a másik társaság pedig az általa kiadott „Norbi Update – Minden amit a fogyásról tudok” című könyvben az életmódrendszerrel összefüggésben tanúsított a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást. Emiatt a Development Service Consulting Kft-nek 2 millió, a Norbi Update Worldwide Zrt-nek pedig egymillió forint bírságot kell fizetnie.
A GVH amiatt indított eljárást, hogy kiderítse a Vitapress Kft. által forgalmazott, valamint a Norbi.hu Kft. (a vállalkozás neve 2007 szeptemberétől Development Service Consulting Kft-re módosult) által népszerűsített
- „Norbi Update ételízesítő” csomagolásán szerepeltetett „csökkentett nátrium-klorid tartalmú!”, valamint „Jódozott őstengeri sóval” felirat,
- a „Norbi Update Marhahúsleves kocka” és „Norbi Update Tyúkhúsleves kocka” csomagolásán szerepeltetett „Csökkentett nátrium tartalommal!”, valamint a „Finomított jódozott őstengeri sóval” felirat,
a KaFa-tex Kft. által forgalmazott, valamint a Norbi.hu Kft. által népszerűsített
- „Norbi lisztkeverék nokedlikhez és tésztákhoz”, „Norbi lisztkeverék édes és sós süteményekhez”, „Norbi lisztkeverék palacsintákhoz” termékek csomagolásán feltüntetett „65%-kal kevesebb szénhidrát”, valamint „65%-kal kevesebb felszívódó szénhidrátot tartalmaz, mint a hagyományos gabonalisztek” felirat,
- „Norbi Update kenyérliszt” terméken feltüntetett „Csoda”, valamint „90% felszívódó szénhidrát” felirat,
az MG Europa Kft. által forgalmazott, valamint a Norbi.hu Kft. által népszerűsített
- „Just Like Sugar” termék csomagolásán feltüntetett „1 kód Norbi Update életmódrendszer 0-24 h”, valamint „1 Update 0-24 h nem hizlal” felirat,
a Norbi.hu Kft. által a „Norbi Update” életmódrendszerrel összefüggésben egyes, az életmódrendszer részét képező termékekkel kapcsolatos egészségre gyakorolt hatásáról tett tájékoztatások alkalmasak-e a fogyasztók megtévesztésére. A GVH az eljárásba ügyfélként bevonta a Norbi Update Worldwide Zrt.-t, miután észlelte, hogy a vizsgált magatartásnak valószínűsíthetően a Norbi Update Worldwide Zrt. is részese, mivel kiadója többek között a „Norbi Update – Minden, amit a fogyásról tudok” című könyvnek, amely szintén az Update életmódrendszert népszerűsíti.
A GVH a Vitapress Kft., a KaFa-tex Kft., valamint az MG Europa Kft. fent felsorolt kijelentéseivel kapcsolatban nem állapított meg jogsértést, ugyanakkor arra az álláspontra jutott, hogy a Norbi.hu Kft. egyes közlései, valamint a Norbi Update Worldwide Zrt. magatartása alkalmasak a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására.
A Norbi.hu Kft. olyan kijelentéseket (kispórolják belőlük a fűszereket, s helyettük nátrium –glutamáttal töltik meg a zacskókat, a termékek kiváltják a kínai étterem jelenséget stb.) tett a piacon fellelhető ételízesítőkre és leveskockákra, amelyek az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) szakvéleménye szerint a valóságnak nem felelnek meg, pontatlanok. Ezekkel egyébként a GVH szerint nem a tájékoztatás volt a célja a vállalkozásnak, hanem az Update rendszer népszerűsítése oly módon, hogy a „nem Update” ételízesítők és leveskockák állítólagos kedvezőtlen tulajdonságait emeli ki.
A GVH szerint a fogyasztók megtévesztésére alkalmas a Norbi Update Worldwide Zrt. által kiadott, „Norbi Update – Minden, amit a fogyásról tudok” című könyv borítójának elő- és hátsó lapján, illetőleg 1. oldalán egyaránt szereplő, „tudományosan alátámasztott” közlés is. Ez az „Update” rendszer egészéről fogalmazza meg azt az állítást, hogy az tudományosan alátámasztott (a kötet 1. oldala egyértelműen azt tartalmazza, hogy „tudományosan alátámasztott … a teljes Norbi Update-módszer”). A versenyhatóság álláspontja szerint az „Update” rendszer esetében jelenleg tudományos alátámasztottságról nem lehet beszélni. A tudományos alátámasztottság hiányát igazolják a beszerzett szakvélemények is.
A GVH nem fogadta el a Norbi Update Worldwide Zrt. azon előadását, amely szerint megkülönböztetendő a „tudományosan alátámasztott” és a „tudományosan bizonyított” kifejezések fogyasztók általi értelmezése. A GVH szerint a fogyasztók nem tesznek különbséget a „tudományosan alátámasztott” és a „tudományosan bizonyított” kifejezések között, mindkettő ugyanazt közvetíti számukra, azt, hogy az adott kérdésben tudományos vizsgálatok történtek és zárultak le, nagy tömegű bizonyító értékű adatok állnak rendelkezésre, s a tudomány oldaláról fennáll egyfajta szakmai elfogadottság. Ez a jelen esetben nem áll fenn.
A GVH nem tartotta szükségesnek annak vizsgálatát, hogy – amint azt a Norbi Update Worldwide Zrt. előadta – az „Update” életmódrendszer alapját képező hat elvrendszer külön-külön tudományosan alátámasztott-e vagy sem, illetőleg az életmódrendszerrel kapcsolatos érveket egyenként már megfelelően alátámasztották-e tudományosan vagy sem. A „tudományosan alátámasztott” állítás az „Update”, mint egy sajátos, más megoldásoktól eltérő életmódrendszer vonatkozásában fogalmazódott meg – amely esetében a Norbi Update Worldwide Zrt. által is elismerten csak most dolgoznak azon, hogy a módszer hatásossága összességében is bizonyítást nyerjen.
A fentiek miatt a GVH véleménye szerint a Norbi.hu Kft. (jelenleg Development Service Consulting Kft.) és a Norbi Update Worldwide Zrt. magatartása alkalmas volt a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, így az előbbi cég 2 millió, utóbbi pedig 1 millió forint bírság megfizetésre köteles. Ezen túl a GVH a jogsértő magatartástól a határozat kézhezvételétől számított 60 nap elteltével eltiltotta a Development Service Consulting Kft-t. Ez azt jelenti, hogy ettől az időponttól a fogyasztók számára nem lehet elérhető a „Norbi Update – Minden, amit a fogyásról tudok” című könyv olyan példánya, amelyen szerepel a „tudományosan alátámasztott” állítás.
( Vj-80/2007.sz ügy)