Olajos Péter európai parlamenti képviselő (EPP-ED/MDF) mint a jelentés Környezetvédelmi Bizottsági néppárti árnyék jelentéstevője hangsúlyozta, hogy a megszavazott jelentés nem a 21. század autójáról szól, hanem csupán a XXI. században is Versenyképes Autóipar Szabályozásáról. Mint ilyen, sajnos nem nyújt megoldást égető gondjainkra, mint az egyre katasztrofálisabb közlekedési káoszokra, közlekedési balesetekre, a növekvő környezetterhelésre, a drámaian emelkedő CO2 kibocsátásra.
Mára a gépjárművek az Unió teljes CO2 kibocsátásának 12 százalékáért felelősek, s ezzel a 2. legnagyobb CO2 kibocsátó szektorrá vált a gépjármű közlekedés. Persze a folyamat dinamikája az igazán ijesztő, hiszen 1990-2004 között 26 százalékkal nőtt e szektor, s mára az Unió teljes energiafelhasználásnak 26,5 százaléka a gépjárművektől származik.
A kibocsátás csökkentését célzó – az autógyártók részéről vállalt önkéntes – megállapodások nem működtek, de az uniós szabályozás is tehetetlen, hiszen a gépjármű szektort az ETS alá csak 2013 után lehet bevonni, ha egyáltalán be lehet.
Olajos szerint: az egyetlen “siker”, hogy a 2004-ben eladott autók átlag fogyasztása 12,4 százalékkal kisebb az 1995-ös szinthez képest, amely csökkentés szinte kizárólag a technológiai újításoknak köszönhető, ugyanis mindeközben az autók nagysága és ereje folyamatosan nőtt.
Mind a tagállamok, mind a gépjárműveket vásárlók részéről további erőfeszítések szükségesek az MDF-es képviselő szerint. Egyrészt az adók területén: segíteni az üzemanyag-hatékony és alacsony CO2 kibocsátású autók piaci betörését, támogatni a gyártókat a célirányos fejlesztésben, másrészt a vásárlók információ ellátottságát javítani: a címkézést modernizálni, kiterjeszteni a könnyű-tehergépjáművekre is, harmonizálni az energia-hatékonysági osztályokat és jelölni az éves futási költségeket. Végül pedig az Öko-vezetés gyakorlatának terjesztése, a képzések, figyelemfelhívó kampányok, valamint a jogosítványok megszerzésének feltételei közé történő felvétele által.