Az Európai Bizottság zöld könyv formájában közzétette a lakossági pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos uniós politika jövőjéről alkotott elképzeléseit. A lakossági pénzügyi szolgáltatások körébe tartoznak a bankszámlák, a kölcsönök, a jelzáloghitelek, valamint a befektetési és biztosítási egyéni szolgáltatások.

A zöld könyv célja, hogy a Bizottság alaposabban megismerhesse azokat a problémákat, amelyekkel a fogyasztók és az ipari szereplők ezen a téren szembesülhetnek, ezáltal megállapíthassa az átfogó célokat, valamint meghatározhassa a további munkát igénylő területeket. Ez a fellépés fontos része az egységes piac jelenleg folyó felülvizsgálatának, amely azt hivatott biztosítani, hogy a bizottsági szakpolitikák teljes mértékben megfeleljenek a XXI. század elvárásainak. A Bizottság 2007. július 16-ig várja a zöld könyvhöz fűzött hozzászólásokat.

Charlie McCreevy, a belső piacért és a szolgáltatásokért felelős biztos kijelentette: „Valóban egységes piacot szeretnénk teremteni a lakossági pénzügyi szolgáltatások terén, hogy az európai polgárok kézzelfogható előnyök széles körét élvezhessék: igényeiknek megfelelő minőségi szolgáltatásokat kapjanak, nagyobb bizalmat keltő kínálatból választhassanak, és teljesebb tájékoztatást és tanácsadást vehessenek igénybe döntéseik megalapozásához. Mindenkit felkérek, hogy ossza meg velünk nézeteit arról, mindezt hogyan lehetne elérni.”

A lakossági pénzügyi szolgáltatások hozzátartoznak az uniós polgárok mindennapi életéhez. Az eddig elvégzett vizsgálatok azonban azt mutatják, hogy ezen a területen az elmúlt években elért fejlődés ellenére még mindig nem valósult meg a szolgáltatások integrációja, és számottevő verseny sem alakult ki. Az uniós fogyasztók ezért nem élvezhetik az egységes piac előnyeit.

A pénzügyi szolgáltatások politikájára vonatkozó fehér könyv, a Bizottság által a lakossági banki szolgáltatások terén elvégzett ágazati vizsgálat és a vállalati vagyonbiztosításról szóló időközi jelentés alapján a lakossági pénzügyi szolgáltatásokról szóló zöld könyv meghatározza a Bizottság lakossági pénzügyi politikájának átfogó céljait, kifejti, hogy mi szükséges ahhoz, hogy az integrált pénzügyi piac valóban előnyös legyen a fogyasztók számára, és egyben visszajelzést is kér az érdekeltektől a felvázolt irányvonalakkal kapcsolatban.

A Bizottság elsősorban három területen kívánja javítani a lakossági pénzügyi szolgáltatási piac integrációját:

A fogyasztók elvárásainak megfelelő szolgáltatások nyújtása, választék, érték és minőség biztosítása, ami a jól szabályozott szabad piac és az erős verseny révén érhető el.

Az európai fogyasztók bizalmának növelése helyes döntések meghozatala érdekében. Ez akkor érhető el, ha a fogyasztók szükség esetén megfelelő védelmet kapnak, a pénzügyi szolgáltatók pedig megbízhatóak, és pénzügyi helyzetük stabil.

A harmadik kihívás, hogy a fogyasztók akkor is megtalálják az elvárásaiknak legjobban megfelelő megoldást, ha azt egy tőlük távol letelepedett szolgáltató kínálja. Ez leginkább azáltal érhető el, ha a fogyasztók képesek jó, a helyzetüknek leginkább megfelelő döntéseket hozni. Ez viszont egyrészről jobb pénzügyi alapismereteket, világos, megfelelő és időszerű tájékoztatást, másrészről a hasonlónak tartott termékek közötti igazságos versenyt feltételez.

A Bizottság 2007. szeptember 19-én meghallgatást tart a zöld könyv által elindított konzultációs folyamat eredményeinek összegzése céljából, és ennek keretében szeretné megismerni az érdekeltek véleményét arról, hogy mely kezdeményezések révén volna elérhető a lakossági pénzügyi szolgáltatások belső piacának hatékonyabb működése. A konzultációs folyamat eredményei beépülnek az egységes piac 2007 őszén nyilvánosságra hozandó felülvizsgálatába.

Az érdekeltek hozzászólásait 2007. július 16-áig fogadják. A hozzászólásokat a következő címre kell küldeni: markt-retail-consultation@ec.europa.eu. Ezeket ellenkező értelmű kérés hiányában közzéteszik a Bizottság honlapján.

A zöld könyv és a meghallgatáson való részvétel feltételei a következő címen érhetők el:
http://ec.europa.eu/…olicy_en.htm