A vállalatok társadalmi felelősségének szabályozásáról szóló uniós vita megújítását javasolja kedden elfogadott jelentésében a brit, szocialista Richard Howitt.
A vállalatok társadalmi felelőssége (Corporate Social Responsibility, CSR) azt jelenti, hogy a cégek nagyobb felelősséget vállalnak a társadalomra és a környezetre gyakorolt hatásuk kezeléséért. A CSR jegyében működő vállalat nem csupán felelősségteljesebb magatartást folytat, de nyíltabban elszámoltatható saját munkatársain kívül a fogyasztók irányában is.
Az utóbbi években a CSR előretörése figyelhető meg Európában, aminek oka a globalizált gazdaság támasztotta új kihívásokban keresendő – véli a jelentéstevő az EP által kedden megszavazott szövegben. A szöveg szerint a vállalatok felelősségteljes magatartásának esetleges EU-szintű szabályozásakor tekintettel kell lenni a tagállamok olykor jelentősen eltérő fejlettségi szintjére, ugyanis „a vállalati magatartásra egyetlen modellt alkalmazni kívánó egységes módszer nem helyénvaló”.
„A vállalatok társadalmi felelősségének olyan új területekkel is foglalkoznia kell, mint például az élethosszig tartó tanulás, a munkaszervezés, az esélyegyenlőség, a társadalmi integráció, a fenntartható fejlődés és az etika” – áll a jelentésében.
Richard Howitt felveti egy olyan EU-szintű címkézési rendszer bevezetését, ahol jelölnék az emberi és munkavállalói jogok tiszteletben tartását. Már csak azért is, mert a képviselő szerint a társadalmi felelősség alapján való működést épp a fogyasztók tudnák hatékonyan kikényszeríteni, ehhez azonban egységes, átlátható jelölési rendszerre lenne szükség.