Az Európai Bizottság elhalasztotta a gépkocsik széndioxid kibocsátásáról szóló javaslat nyilvánosságra hozatalát, miután az ipari és a környezetvédelmi biztos vitába keveredett az ügyben.
A Bizottság azt javasolta volna, hogy tegyék kötelezővé, hogy 2012-re a gépkocsik átlagos széndioxid kibocsátása kilométerenként ne haladja meg a 120 grammot. Jelenleg a személygépkocsik átlagos kibocsátása kilométerenként 160 gramm.
Míg a környezetvédelmi biztos Stavros Dimas kötelezné a gyártókat a határértékek betartására, Günter Verheugen, ipari biztos úgy véli, hogy ez csökkentené a versenyképességet. Verheugen szerint integrált megközelítésre van szükség, ahol a széndioxid kibocsátás csökkentéséért mindenki felelős. Ezért a biztos a javaslatba bevenné a gumigyártókat, valamint az olajvállalatokat is.
A két biztos nézeteltérése miatt a Bizottság közölte, hogy a javaslat közzétételét egy héttel elhalasztják. A vita sarokpontja, hogy a szabályozás kötelező legyen-e vagy sem.
A közúti közlekedés az EU széndioxid kibocsátásának 20 százalékát teszi ki. Ennek oka, hogy az európai, japán és koreai gyártók nem tartották magukat önként vállalt határértékeikhez, amely szerint az Európában eladott személygépkocsik széndioxid kibocsátását az 1995-ös szint 25 százalékával csökkentik. Az elért érték ezzel szemben ennek mindössze fele, 12.4 százalék, amely az Európai Bizottság szerint nem elegendő.