Megtévesztő reklámért százmillió forintra büntette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a T-Mobile anyacégét, a Magyar Telekomot. A hatóság elrettentő büntetésekkel igyekszik megfékezni a félrevezetően tájékoztató cégeket.
A mobilcégek körében rekordösszegnek számító, százmillió forintos büntetést rótt ki a GVH a T-Mobile anyacégére, a Magyar Telekomra, mert megtévesztette a fogyasztókat.
A társaság az elmarasztalást ezúttal a Dominó Aktív díjcsomagról szóló tájékoztató miatt kapta. A cég tavaly ősszel és idén tavasszal közvetített reklámkampányában azt ígérte, hogy ügyfelei tizenöt forintért küldhetnek SMS-t és tizenöt forintos percdíjon telefonálhatnak. Azt elmulasztotta közölni, hogy SMS-ezni ennyi pénzért csak belföldre lehet, és az is csak az apró betűs tájékoztatóból derült ki, hogy a kedvezményes tarifa csupán csúcsidőn kívül érvényes, akkor is csak hálózaton belül és vezetékes irányba. A különösen magas bírság pedig azért járt, mert a céget hasonló ügyben már korábban is elmarasztalták. A T-Mobile nem ismeri el a jogsértést, és azt tervezi, hogy az írásos határozat kézhezvétele után bíróságon támadja meg a döntést. A gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény és a versenytörvény tiltja ugyan a megtévesztő reklámot, azt nem részletezi, hogy minek kell a hirdetésben szerepelnie. “Az átlagfogyasztók tájékozottságát vesszük figyelembe a jogsértés megállapításánál” – mondja Tóth Tihamér, a GVH versenytanácsának elnöke, hozzátéve, hogy sok panasz érkezik a hivatalhoz, ezért nem elég, ha a cégek csak a szolgáltatások előnyeit hangsúlyozzák, a hátrányokat viszont az apró betűs részbe száműzik. “Ezek a termékek nagyon bonyolultak, nem lehet egy félperces reklámszpotban mindent elmondani róluk. Ezt már a fogyasztók is tudják, és rákérdeznek a távközlési cégeknél a pontos feltételekre” – veszi védelmébe a távközlési szolgáltatókat Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára.
A versenyhivatal ceruzája egyébként az utóbbi egy-két évben kezdett vastagabban fogni a fogyasztókat félrevezető hirdetések esetében. Az eddigi legmagasabb, 257 millió forintos bírságot a Colgate–Palmolive kapta februárban fogpasztahirdetéseiért. A távközlési szakmában a Magyar Telekom a csúcstartó százötvenmilliós bírsággal.
“Az a célunk, hogy elrettentsük a cégeket a további jogsértésektől” – magyarázza Tóth Tihamér, szerinte nincs kizárva, hogy a jövőben az eddigieknél is nagyobb büntetéseket kaphatnak a megtévesztően kommunikáló cégek, a kiróható bírság ugyanis a teljes cégcsoport árbevételének a tíz százaléka is lehet. A bírságot harminc napon belül kell befizetniük a cégeknek.