A Vám- és Pénzügyőrség (VP) 2004 decemberében csatlakozott az Elektronikus Kormányzati Gerinchálózathoz (EKG). Az új hálózatban – a végpontok és a megyei EKG fogadópontok között – a Testület biztosítja a bérelt vonali kapcsolatokat, a nagysebességű üvegszálas gerinchálózati szolgáltatást pedig a Miniszterelnöki Hivatal Elektronikuskormányzat-központja. Összesen 135 végpont bekapcsolása történt meg, amelyeknek köszönhetően a VP testületi végpontok számára átlagosan négyszeresére növekedett a kommunikáció sebessége az előző hálózat kapcsolataihoz képest.

Az EKG a Vám- és Pénzügyőrség számára ugyanúgy, mint a többi csatlakozott szervezet részére, a gerinchálózaton logikailag jól elkülönített, biztonságosan üzemelő saját virtuális magánhálózatot (MPLS VPN) garantál. Egyetlen csatlakozási ponton – és a közelmúltban kialakított Testületi tűzfalon – keresztül használhatják az Internet szolgáltatást, valamint biztonságos (IPSec VPN) kapcsolatot teremteni más EKG-ra csatlakozott szervezettel.

Az ügyfelek számára, a meglévő Internet alapú alkalmazások mellett újabbak bevezetése könnyedén megtörténhet, összhangban a modern elektronikus ügyintézés megteremtésének irányvonalával.

Hálózatüzemeltetés
A VP EKG csatlakozása után, egy hónapnyi üzemidőt követően, a hálózatmenedzsment segítségével felülvizsgálatra kerültek a vonalak terheltségi adatai, s az eredmény alapján, néhány helyszínen 2005. február elején sebességmódosításra került sor. Az internet sávszélesség átlagosan négyszeresére növekedett. Ez az új kommunikációs hálózat képes az Európai Uniós csatlakozással bevezetett új informatikai alkalmazások jelentős mértékben megnőtt adatforgalmának továbbítására, biztosítja a Testület nagysebességű internet-elérését, és kiszolgálja az elektronikus levelezési igényét. A VP az EU TESTA hálózatát is eléri az EKG hálózatán keresztül. A külső szervezetekkel történő együttműködéshez (BM, APEH) a privát elektronikus kapcsolatokat rövid idő alatt, kis költséggel sikerült kiépíteni az EKG csatlakozásokon keresztül, a biztonságos összeköttetést nyújtó VPN technológiának köszönhetően.

A VP létrehozott egy központi HelpDesk szolgálatot, amely támaszkodva a hálózatmenedzsment rendszerre, 7×24 órában felügyeli a hálózatot. A hálózati hibaelhárítások szoros együttműködésben történnek a Miniszterelnöki Hivatal által, az EKG üzemeltetéssel megbízott Kopint-Datorg Rt. HelpDesk szolgálatával. A Kopint-Datorg üzemeltetés – a proaktív EKG HelpDesk támogatás mellett – jelentős szakmai segítséget is nyújt a VP hálózatüzemeltetés számára.

Az Elektronikus Kormányzati Gerinchálózatról bővebben:
http://www.jogiforum.hu/hirek/12437