Az állampolgár kerüljön a piedesztálra a hatalom, a hivatal és emberek társadalmi viszonyrendszerében – ezt nevezte Kiss Péter kancelláriaminiszter az országos modellkísérleti program céljának.
A Miniszterelnöki Hivatal vezetője a belügyminiszterrel közösen jelentette be egy kecskeméti tanácskozáson az ügyfélszolgálati charták bevezetését szolgáló kísérleti program Bács-Kiskun megyei elindítását, kitérve arra, hogy miként kell a mindennapoknak megváltozni ahhoz, hogy közép-kelet európaiságunkból végképp kitörhessünk.
Bács-Kiskun megye öt települési önkormányzata mellett hét egyéb szervezet vesz részt a modellkísérletben, amely egyben a közigazgatási reform második szakaszát is jelenti, és minőségi változást jelent az állampolgárok számára a közszolgáltatásokhoz történő hozzáférés területén – mondta Kiss Péter.
Beszélt arról, hogy az ügyfélszolgálati charták országos bevezetésének “legfőbb előnye, hogy egységes mércét állít a közigazgatási szolgáltatások területén”. Közölte, hogy az Európai Unióhoz korábban csatlakozó országokban, ahol a kormány ezt a chartát bevezette, nőtt az állampolgárok elégedettsége, javult a közszolgáltatások megítélése.
Lamperth Mónika a program jelmondatát úgy summázta: “a közigazgatás az emberekért van”. “Fontosnak tartom, hogy ezt a mondatot helyezzük a lépések középpontjába, mert az önmagáért való közigazgatás legjobb színvonala sem ér semmit, ha ebből az állampolgárok nem érzik azt, hogy a dolgok ő értük történnek” – mondta a belügyminiszter.
A belügyminiszter ismertette, hogy 780 államigazgatási szerv és több mint 2200 önkormányzat bevonásával egy felmérést készítettek, adatait felhasználják az ügyfélszolgálati charták megalkotásakor. Közölte azt is, hogy következő három évben kilencmilliárd forint áll rendelkezésre az okmányirodák fejlesztéséhez. A modellkísérlet tapasztalatai alapján 2005 második felében megszülethet a közigazgatási reform bevezetéséhez szükséges törvény, és utána következhet az országos bevezetése.