Az alkotmánybíráskodás nem időtől és tértől független – állítja Lenkovics Barnabás, aki ombudsmanként, majd alkotmánybíróként is igyekezett megfelelni Tacitus intelmének. Az ókori historikus ugyanis azzal a megjegyzéssel kezdte Róma történetének megírását, az Annalest, hogy „sine ira et studio”, azaz harag és részrehajlás nélkül.
Szabolcsban született, Rakamazon.
Valóban Rakamazon születtem, de csak hat hónapig laktunk ott, családom a szomszédos Tiszanagyfaluból származik. Szabolcsnak ezen a részén, a Nyíri-mezőségben emberemlékezet óta dolgos, de igen szegény népek laktak. Szüleim és nagyszüleim is parasztemberek voltak, akik kétkezi munkából, földművelésből, állattenyésztésből éltek. Ők nem számíthattak semmilyen külső segítségre, csak saját erejükben, leleményükben, kitartásukban bízhattak. A történelem azonban nem kímélte meg őket. Erre ment rá nagyanyám élete is. Nagyszüleim nem voltak jómódúak, ám szorgos munkával, takarékossággal és némi kölcsönnel a világháború előtt cséplőgépet tudtak vásárolni. A gép üzemeltetéséhez szükséges olajat hordókban tárolták az udvaron. Amikor 1944-ben a német csapatok Tiszanagyfalun át vonultak vissza, az egyik teherautóról észrevették nagyapámék udvarán a hordókat. A katonák mindet felpakolták, és hiába állt eléjük a kapuban nagyanyám, a németek durván félrelökték. A következő másfél évtizedben kétszer, az államosításkor és az erőszakos téeszesítéskor, ismétlődött meg szinte egy az egyben ez a drámai jelenet: nagyanyám nem akarta engedni sem az állataik elhajtását, sem a cséplőgépük lefoglalását. Elkeseredettségében öngyilkosságba menekült: mérget ivott.
Mennyiben befolyásolta a nagyszülők sorsának alakulása az Ön gondolkodását?
Harminc évvel később, a tulajdonjogról írt egyetemi jegyzetemben, ami eddig nyolc kiadást ért meg, leírtam a szabad magántulajdon, a szabad polgár és a szabad társadalom modelljét. Nem feledkeztem meg tehát a parasztemberekről, a nagyszüleimről sem, akik saját kezűleg teremtették meg a biztonságukat, és ilyen értelemben nem függtek a helyi vagy az országos hatalmaktól. A szabad embert ugyanis nem szereti sem a kommunista diktatúra, sem a tőkések hatalma. Az ilyen hatalmi tényezők csak azt szeretik, ha függnek tőlük, hiszen éppen a függőségben rejlik a hatalmuk. Az ország polgárait kétszer forgatták ki a magántulajdon, vagyis a saját munkával megszerzett polgári tulajdon intézményéből: először az államosítás, a kolhozosítás során, majd a rendszerváltás, az úgynevezett kárpótlás idején, amikor senkinek nem adtak vissza semmit, vagyis nem részesítették a társadalmat a szocializmus negyven éve alatt felhalmozott társadalmi tulajdonból.
Hogyan került falusi gyerekként a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumba?
Bár szüleim csak elemi iskolát végeztek, bölcs, előrelátó emberek voltak. Két fiútestvéremmel együtt a fizikai munka, a föld szeretetére neveltek. Apám azt mondta, azért is dolgozunk, hogy tanuljatok, boldoguljatok az életben. Tiszanagyfaluban jártam általános iskolába. Szorgalmas kisdiák voltam. Katolikus családban nőttem fel, így az is teljesen természetesnek számított, hogy hittan órára jártam. Nyolcadikos koromban az iskola igazgatója a katolikus pap társaságában azzal kereste fel a szüleimet, hogy ennek a Barna gyereknek tovább kellene tanulnia. Így kerültem 1964 őszén ágybérlőnek Nyíregyházára. A gimnázium alatt egy idős református hölgynél, Lili néninél laktam. Művelt, okos, széles látókörű asszony volt, aki több nyelven is beszélt. Rengeteget tanultam tőle.
A jogi kart summa cum laude minősítéssel végezte el. Mi kellett ehhez a szorgalmon és a tehetségen kívül?
Egy nagy adag szerencse is, hiszen nagyszerű tanárok – Sárándi Imre, Schmidt Péter, Vékás Lajos és mások – jártak ki rendszeresen a kollégiumba, és tartottak nekünk, vidékről érkezett fiataloknak érdekes speciális kollégiumokat. Az egyetemen a polgári jog állt hozzám a legközelebb. Sokat köszönhetek kedves tanáromnak, Mádl Ferencnek. A szakdolgozatomat a gazdasági versenyjogról írtam.
1974-ben ez egy bátor vállalkozás volt.
A későbbiekben is igyekeztem olyan jogi témákkal, területekkel foglalkozni, amelyek újdonságnak számítottak.
Szakmai érdeklődésének homlokterében évtizedek óta a tulajdonjog áll: 1991-ben a kandidátusi értekezését a tulajdonjogi rendszerváltásról, 1999-ben a nagydoktoriját a tulajdon társadalmasításáról és magánosításáról írta, de legutóbb, 2013-ban megjelent könyvében, az Ember és tulajdon című tanulmánykötetében is történelmi távlatokba helyezve elemzi a tulajdonjogi változásokat.
A tulajdonjog kérdései régóta foglalkoztatnak. Az előbb már említett egyetemi jegyzetemben leírtam, hogy a szabadság és a tulajdon elválaszthatatlanságának gondolata olyan 18. századi filozófusokat is izgatott, mint John Locke vagy Adam Smith. Mindketten azt hangsúlyozták, hogy magántulajdon nélkül nincs szabadság. Kölcsey Ferenc is a szabadságot és a tulajdont említi, amelyek összebékíthetik a szembenálló osztályokat. Bibó István azt gondolta, hogy „a tulajdonnak nem az államosításában kell a megoldást megtalálni, és nem is szükségképpen a kollektivizálásában, hanem a tulajdoni viszonyok felbontásában és humanizálásában, ami azt jelenti, hogy a tulajdonnak nem az egyetlen bürokráciába való államosítása a legfontosabb, hanem minél nagyobb mértékben való szétosztása”. A nincstelen, tulajdon nélküli ember másoknak kiszolgáltatott, függő helyzetben van, nem tekinthető szabad embernek. Ha egy társadalom többsége ilyen, az nem szabad, abban nem működhet megfelelően a demokrácia sem. Magyarországot mindig félbemaradt, késlekedő polgárosodás jellemezte. Az 1945-ös földosztás során hatszázezer ember jutott földhöz, ezáltal tulajdonhoz, munkához, a maga és családja megélhetési biztonságához. Az 1989–90-es politikai rendszerváltás és az azzal együtt zajló tulajdonjogi rendszerváltás során pedig hatszázezer ember veszítette el a munkáját, és mivel a tulajdontól a kommunista eszme jegyében már korábban megfosztották, elveszítette a maga és családja megélhetési biztonságát is. Az Ember és tulajdon című könyvem a történelmi-társadalmi kísérletek, a kényszerített köztulajdoni és az újjáalakuló magántulajdoni rendszerek ellentmondásait elemzi. Ezzel a kötettel is szerettem volna emléket állítani az áldozatul esett generációknak, és egyben óva inteni a jövő nemzedékeket.
A tulajdon és szabadság mellett egy másik fogalompár is végigkíséri az életét, mégpedig az egyén és hatalom viszonya.
Úgy van. Látszatra azt érzi a polgár: minél több alkotmányos alapjoga van, annál szabadabb. A mindenkori alkotmány azonban közjog, amely vagy tiltásokat, vagy parancsokat fogalmaz meg. Tehát minél több az alkotmányos alapjog, annál inkább gúzsba köttetik a polgár. A nagy kérdés az, hogy milyen határig tekintünk valamit közjognak, és honnan kezdődik a magánjog, a privát autonómia, a polgári szabadság területe. Ez hatalmas felelősség, és ez olyan kérdéseket vet fel, amelyeket nagyon nehéz jól megválaszolni.
Tulajdonképpen erre a kérdésre kereste a választ ombudsmanként is. Hogyan lett 2001-ben az állampolgári jogok országgyűlési biztosa?
Egykori professzorom, Mádl Ferenc köztársasági elnök keresett meg, hogy vállaljam el az állampolgári jogok országgyűlési biztosa tisztségét. Azt mondta, hogy egy egyetemi tanárnak kötelessége legalább öt évig a közjót szolgálni. Egy napi gondolkodási időt kértem, hogy meg tudjam beszélni a családommal a felkérést, aztán igennel válaszoltam.
Egy interjújában elárulta, hogy tudatosan készült az egyetemi professzori címre.
Igen. Egész tudományos pályafutásomat tudatosan építettem fel. Ez is a szülői ház hatása. Apámék is lépcsőről lépcsőre építették fel az életüket, célokat tűztek ki maguk elé. Az más lapra tartozik, hogy terveiket sűrűn áthúzta a történelem. Nekem nagyobb szerencsém volt.
Egyetemi kollégáját, Gönczöl Katalin kriminológust követte az állampolgári jogok országgyűlési biztosi székében. Hogyan fogott az ombudsmani munkához?
Elődöm nagy munkát végzett, kialakította az ombudsmani hivatal működésének kereteit. Tacitus úgy kezdi Róma történetének megírását, az Annalest, hogy „sine ira et studio”, azaz harag és részrehajlás nélkül. Tisztában voltam azzal, hogy az ombudsmannak nincs hatósági jogköre, senkit nem kötelezhet semmire, csak ajánlást tehet, megfogalmazhatja aggályait. Hatásköre a közigazgatásra és a közszolgáltató rendszerekre koncentrál. A közszolgáltatás amúgy az a terület, ahol lassú, de biztos a fejlődés. A szerződéses viszonynak megfelelően egyre inkább egyenjogúvá és mellérendeltté válik a kapcsolat a szolgáltató és a fogyasztó között. A fölényeskedő, hatóság jellegű, bírságolási jogkört is magában foglaló hozzáállást lassacskán új szerepfelfogásnak kell felváltania.
Mi az alapvető különbség az ombudsmani és az alkotmánybírói munka között?
Az ombudsman a végrehajtás kontrollját látja el, míg az alkotmánybíró a jogalkotást és az alkotmányos jogok érvényesülését ellenőrzi. Az ombudsmani hivatal egyszemélyes munka volt, nagyobb szabadsággal, miután – ahogy az imént említettem – ajánlásai nem kötelező érvényűek. Az Alkotmánybíróságon csapatmunka zajlik, szigorúbb keretek közt kell érvelni, ragaszkodva az Alaptörvényhez, mert a határozatok mindenkire vonatkoznak. A felelősség tizenötöd része az enyém. Nem mindig az lesz a döntés tartalma, amit én jónak tartok, hanem az, amit a testület kollektíve annak elfogad.
Bihari Mihály szerint egy alkotmánybírónak két dolgot kell elsajátítani: meggyőzni a többieket a saját álláspontja helyességéről, másfelől fegyelmezetten tudomásul venni, ha a többségi álláspont nem azonos az övével. Ezt baráti tanácsként nekem is elmondta. Első nagyobb ügyeimben mégis kellemetlen volt ezzel az igazsággal találkozni.
Az alkotmánybírák időről időre komoly alkotmányossági dilemmákkal szembesülnek. Ön szerint milyen fajsúlyos kérdés vár még válaszra?
Az egyik legnagyobb dilemma az úgynevezett jóléti juttatások kérdése, a mértékek kérdése, hiszen egyes alkotmányos alapjogok mértékeket, mércéket érintenek. Arra kell felelni, hogy összeegyeztethető-e a konkrét mérték például a szociális biztonsághoz való joggal. Ilyenkor az Alkotmánybíróságnak kell meghúzni a határt, mi az, ami még belefér az alkotmányos jog keretei közé, és mi vonható meg vagy csökkenthető.
Közben változott a világ, és benne változott az Alkotmánybíróság hatásköre is.
Az alkotmánybíráskodás sem időtől és tértől független. A körülmények változásával lépést kell tartania. Ugyanazon mércéket, melyeket stabil vagy legalábbis annak vélt körülmények között az Alkotmánybíróság kidolgozott és a jogalkotóval szemben alkalmazott, a jelentősen megváltozott történelmi körülmények között változatlanul alkalmazni nem lehet. Ez bizonyos mércék dogmává merevedését eredményezné, a törvényhozás, a kormányzás, sőt a jogállam működését bénítaná meg, ami lehetetlenné tenné a válság kezelését. Ezzel magyarázható az alapvető jogok tartalmának és feltételrendszerének átalakítása az Alaptörvényben, mint ahogy az Alkotmánybíróság hatáskörének jelentős átalakítása, az egyéni alapjogvédelem irányába való átterelése is.
Egyes elemzők ezt visszalépésnek tekintik.
Jogállamban a hatalmi ágak elválasztása nem azt jelenti, hogy szemben állnak egymással, különösen nem azt, hogy egymás tevékenységét akadályozva, lerontva működhetnek, hanem éppen a demokratikus jogállam és az alkotmányosság megvalósulása érdekében kötelesek együttműködni is. Az Alkotmánybíróság több indítvány kapcsán vizsgálta a „clausula rebus sic stantibus” elvének érvényesülését. Ez a régi tétel a szerződések jogában a körülmények lényeges megváltozására utal, amikor az egyik féltől már nem várható el a teljesítés. Az Alkotmánybíróságnak is tudomásul kell vennie, ha lényegesen megváltoznak a körülmények, megváltozik az a közeg, amiben az Alaptörvény is létezik, a jogállam is működik, vagy nem ugyanúgy működik. Felszínre kerülnek a hiányosságai, visszásságai, és az új körülmények között az új kérdésekre új válaszokat kell keresni. A válság különösen súlyosan érinti az úgynevezett második generációs (gazdasági, szociális, kulturális) emberi jogokat. Ezeket a társadalom jogkorlátozásként, a szerzett jogok megvonásaként vagy mértékük csökkenéseként éli meg. A „szociális jogállam” – objektív és szubjektív, belső és külső kényszerek hatására – visszavonulóban van. Mindezt sokan Európa-szerte, így nálunk is a „demokratikus jogállam” és az alkotmányosság válságaként élik meg. Petrétei József volt igazságügy-minisztertől olvastam egy tanulmányt, aminek az volt a címe, hogy a Fenntartható jogállam? Kérdőjellel a végén. Ebben arról ír, hogy a jog túlburjánzása olyan méretet kezd ölteni, hogy már szinte alkalmazhatatlanná válik. A rengeteg jogszabályt ráadásul folytonosan módosítani kell. Ez önmagát lerontó folyamat, aminek ma nem látjuk a végét.
Lenkovics Barnabás (1950) az ELTE Állam és Jogtudományi Karán végzett 1974-ben summa cum laude minősítéssel. Szakdolgozatát Sárándi Imre professzorhoz írta „A gazdasági verseny jogi kérdései” címmel. 1974. március 1-je óta tanít az ELTE ÁJK polgári jogi tanszékén. 1976-ig gyakornok, 1982-ig tanársegéd, 1991-ig adjunktus, 1999-ig mint egyetemi docens, 2000-től egyetemi tanár. 1991-ben védte meg kandidátusi disszertációját „Tulajdonjogi rendszerváltozás” címmel, 1992-től az állam- és jogtudomány kandidátusa. 1996-tól tanszékvezető az ELTE győri kihelyezett tagozatán, ahol megszervezte a polgári jog oktatását. 1998-tól négy évre elnyerte a Széchenyi Professzori Ösztöndíjat. 1999. március 22-én tartotta habilitációs előadását „A tulajdon társadalmasítása és magánosítása” címmel. 2001. július 1-től 2007. április 20-ig az állampolgári jogok országgyűlési biztosa volt. 2007 áprilisa óta alkotmánybíró. Számos tankönyv, jegyzet és publikáció szerzője. Szakterülete a polgári jog, fő kutatási területe a dologi jog, ezen belül a tulajdonjog.