Úti céljuk eléréséhez egyre többen választják a légi közlekedést, mint gyors és biztonságos, valamint – a fapadosok megjelenésének köszönhetően – olcsó utazási formát és hozzá az online megrendelést. Ahhoz, hogy ne érje a fogyasztókat kellemetlen meglepetés, nem árt előre felkészülni, tájékozódni, hogy milyen jogaik vannak, ha a légitársaságoktól kapott szolgáltatás nem az elvárt színvonalú. Sok esetben ugyanis a problémák elkerülhetőek lennének, kellő körültekintéssel.
Kevesen tudják például, hogy az online megrendelt repülőjegyeket nem lehet visszamondani 14 napon belül és ennek lehetőségét – ha ez egyáltalán adott – csak a légifuvarozó biztosítja önnön vállalása alapján az üzletszabályzatában. A Fogyasztóvédők Országos Egyesülete sorra veszi a leggyakrabban felmerülő kérdéseket.
Különleges jogok illetik ugyanis meg azokat az utasokat, akik az Európai Unió valamely tagállama területén található repülőtérről indulnak vagy ha olyan repülőtérre indulnak, amely az Európai Unió valamely tagállam területén található (utóbbi esetben akkor, amennyiben az adott légitársaság olyan működési engedély birtokában van, amelyet egy európai uniós tagállam adott ki).
Milyen jogai vannak a fogyasztónak, ha a légitársaság visszautasította a beszállását?
A vonatkozó 261/2004 EK rendelet szerint amennyiben egy üzemeltető indokoltan arra számít, hogy (például azért, mert több jegyet adott el egy járatra) el fog utasítani beszállásokat, köteles először önként jelentkezőket keresni, akik előnyökért cserébe lemondanak helyfoglalásukról. Nekik is köteles a járattörlés esetére szóló segítségnyújtást és kompenzációt biztosítani. Amennyiben nincs elég önként jelentkező, abban az esetben utasíthatja el az utasok akarata ellenére a beszállást, természetesen csak a megfelelő kompenzáció ellenében. Ez a kompenzáció lehet kártalanítás, ellátás igénylése, végső soron pedig, ha az utazás okafogyottá vált a beszállás megtagadása miatt, akkor a jegy összegének visszatérítése.
Mit tehet a fogyasztó, ha törlik azt a járatot, amelyre jegyet vásárolt?
A vonatkozó jogszabályok alapján a légitársaság köteles hét napon belül a jegyár visszatérítésére vagy az eredetihez hasonló útvonalon eljuttatni az utast az eredeti úti céljára. Emellett a légitársaságok kötelesek ellátni az utasokat, azaz élelmiszert és üdítőket, kommunikációs eszközöket (internet, telefon) rendelkezésükre bocsátani, továbbá szükség esetén szállodai elhelyezést és transzfert biztosítani a számukra. Abban az esetben, ha a törlés az indulási időpontot megelőző két hétben történt – és a járat törlése a légitársaságnak róható fel – a légitársaság köteles kártérítést fizetni, melynek összege az út hosszától függően változik, de akár a 600 eurót is elérheti. Ennek a megfizetése alól csak akkor mentesül a légitársaság, ha bizonyítja, hogy a járattörlést olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni.
Milyen jogok illetik a fogyasztót járatkésés esetén?
Az egyik leggyakoribb probléma, amivel az utasok szembesülhetnek, a járatkésés. Ebben az esetben is különféle jogok illethetik meg őket, attól függően, hogy milyen hosszú útvonalon repül(né)nek, illetve hány órás késésről van szó. A késés időtartamának minimum két órának kell lennie; a légitársaság köteles ellátást, és amennyiben az indulás időpontja – ésszerű számítás szerint – a korábbi bejelentett indulását követő nap, szállást nyújtani. A kártalanításhoz való jog egyebekben már akkor is megilleti az utasokat, ha három vagy több órás késéssel kell számolniuk. Ha pedig a késés eléri az öt órás időtartamot, a jegy ára is visszakövetelhetővé válik.
Mire figyeljenek még a fogyasztók? Pár további hasznos tipp:
Vegyék figyelembe a repülőjegy internetes megvásárlásánál, hogy arra nem vonatkozik a 14 napos korlátlan meggondolási lehetőség (azaz a 14 napos indokolás nélküli elállási jog)!
Jegyvásárlás előtt gondosan olvassák el a megrendeléskor rendelkezésükre bocsájtott szerződési feltételeket! Az interneten is tájékozódjanak az adott légitársaság szerződéses feltételeiről!
Ha nem kapnak egyértelmű írásos tájékoztatást, akkor akár telefonon vagy e-mailen kérdezzenek a feltételekről és mentsék le a kapott válaszokat a későbbi bizonyíthatóság érdekében!
A légitársaságok kártalanítási felelőssége kiterjed minden olyan szolgáltatásra is, amelyet a fogyasztó előre kifizetett, de önhibáján kívül nem tudott igénybe venni: például ha nem vehette igénybe az elsőbbségi beszállást, vagy az egymás mellé kért ülőhelyet!
Fontos, hogy a beszállókártyán szereplő nevünk egyezzen meg teljesen a személyazonosító okmányon szereplő névvel! Mindig figyeljük az okmányaink lejárati idejét! Egy későn észrevett lejárt útlevél komoly bosszúságot tud okozni.
Nézzünk utána, hogy az adott légitársaság elfogadja-e, hogy valamilyen technikai eszközön mutassuk be a beszállókártyánkat, mielőtt ezt a megoldást választanánk! Győződjünk meg arról is, hogy az útiokmányt (pl: személyi igazolványt), amellyel utazni kívánunk valóban használhatjuk-e utazásra a célországba!
A légitársaság megteheti azt, hogy biztosítja mégis a lemondás lehetőségét, de ahhoz külön feltételeket szabhat és adott esetben azt díjhoz vagy például iratok (pl: halotti anyakönyvi kivonat, kórházi zárójelentés, rendőrségi feljelentés, stb.) beküldéséhez kötheti!