Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


drbjozsef # 2024.09.09. 17:30

help909,

Szerepel a szerződésetekben, hogy "kiváló állapotú minden tekintetben, teljesen felújítva, kicserélve minden, mintha új lenne" ?

Értem én, hogy számít a hirdetés, de az abban szereplő "kiváló állapot" fogalmán pontos szerződésbeli meghatározás hiányában, jó alaposan el lehet vitatkozni.

Százötvenezerplusz kilométer futásteljesítmény utáni kiváló állapot? Hány éves vagy herceg? És még hiszel a mesékben?

Én elengedném ezt. De te tudod - követelni, pereskedni egyáltalán nem tilos.

Szomorú örökös # 2024.09.09. 12:56

help909

De ha leírom, akkor
a "kiváló állapot" kijelentésért a Ptk. 6:123. § (1) bekezdése c.,d., pontja szerint felelősséggel tartozik, nem?

Ketten is leírtuk, hogy nem.
De ha szerinted igen, akkor pereld be! Hajrá!

help909 # 2024.09.09. 11:20

Üdv.!

Nem a szavatosságra gondoltam, hanem arra, hogy kiváló állapótúként volt meghatározva a műszaki állapot az eladó részéről.
Gondoltam a fék (mint kocsi egyik legfontosabb része) állapota beletartozik az összminősítésbe, függetlenül attól hogy fogyó/kopó-e vagy sem. De ha kopott volt(amiről neki viszont a szervizkönyből tudnia kellett), akkor nem írok le ilyet. De ha leírom, akkor
a "kiváló állapot" kijelentésért a Ptk. 6:123. § (1) bekezdése c.,d., pontja szerint felelősséggel tartozik, nem?

Szomorú örökös # 2024.09.06. 20:00

help909

és ugyan fogyó-kopó alkatrészekről van szó,de ennél a gk. típusnál
sem a dob,sem a tárcsa "nem hozzáférhető" és szemre sem vételezhető.

Mint ahogy a vezérműszíjat sem tudod szemrevételezni és bármit is állít az eladó eladáskor,
azt azonnal vásárlás után ki kell cseréltetni. De ezzel gyakorlatilag választ is adtál magadnak:
fogyó-kopó alkatrészekről van szó

drbjozsef # 2024.09.06. 17:57

help909,

Mit tehetsz? Kicseréltetheted.

Azok az alktrészek, amelyeknek a funkciójukból adódóan kopnak, fogynak, mint a fékbetét, csapágyak, miegymás, azok főszabályként nem tartoznak a szavatosság körébe. Kivéve, ha arról külön megállapodás van a felek között (az eladó vállal rá szavatosságot, mert most cseréltette).

help909 # 2024.09.06. 17:23

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Mit tehetek,ha a megvásárolt autómat kiváló műszaki állapotúként hírdették(megvan még a hírdetés), majd 75-90e ill.150e km futásteljesítményű fék főalkatrészeket 1500km használat után a márkaszervíz elkopottnak minősít és pár ezer kilóméteren belül cseréjét tartja szükségesnek? Helyt kell-e állnia azért,mert az autót eladóként ő minősítette és ugyan fogyó-kopó alkatrészekről van szó,de ennél a gk. típusnál sem a dob,sem a tárcsa "nem hozzáférhető" és szemre sem vételezhető.

Köszönöm,István

drbjozsef # 2024.08.16. 04:34

Zsivi,

Amit szeretnél.
El akarod kerülni a pereskedést? Akkor vedd vissza a motort, add vissza a pénzét.
Szerinted nem teljesítettél hibásan? Akkor hajtsd el.

Utóbbi esetben persze nem tudod megakadályozni, hogy "jogi ut" legyen az ügyből, de egy 20 éves motor már a vevő kockázata, a kopó alkatrészek eleve nem tartoznak a szavatosság körébe, és a vevőnek kell bizonyítania a bíróságon, hogy az általa hibának vélt jelenség tényleg hiba, tényleg a szavatosságba tartozik, és tényleg fennállt már a vásárlás pillanatában.

Te tudod, akarsz-e kockáztatni.

Zsivi # 2024.08.15. 20:38

Tisztelt Ügyvéd Úr!!!
Olyan kérdésem lenne hogy 1 hete eladtam egy motort viszont most hivot a vevő hogy vissza szeretné csinálni az egészet !
Viszont olyan hibákat mondott amik rejtett hibák plusz ha azt nézem kopo alkatrészek és lassan egy 20 éves motoról beszélünk.
Kuplung....dugatyú...és hasonló dolgokat mondot !
És azt mondta hogy vagy vissza hozza és kifizetem vagy jogi ut lesz belőle !
Viszont az adás vételibe bele lett az irva hogy a Jűrmű állapotát tudomásul vette .
Mit csináljak??
Köszönöm előre is a választ !
Üdv Zsolt

drbjozsef # 2024.07.25. 10:32

laszloszocs,

Nincs.
A Ptk. magánszemélyek között engedi a szavatosság kizárását.
Ti kizártátok, te elfogadtad, így írtad alá a szerződést.
(meg lehet próbálni jogászkodni azon, hogy a szavatosság kizárásának egyértelműnek, és konkrétnak kell lennie, de azért én annak nem adnék olyan nagy esélyt. Minden hiba rejtett hiba, amelyiket nem mondott el. Ha egyet se mondott, akkor mind az.)

laszloszocs # 2024.07.25. 09:36

Üdvözlöm!
Segítséget szeretnék kérni. 1 hónapja vásároltam egy autót amiről most derült ki, hogy hengerfejes, javítása valószínűleg több százezer forint lesz. Kereskedésből lett vásárolva az autó, de magánszemély az eladó és a szerződésben benne van, hogy a rejtett hibákért nem vállal felelősséget az eladó. Ezek alapján van értelme perre vinni az ügyet?

Köszönöm a segítséget előre is!

Atis77 # 2024.07.11. 04:13

Sandor Sz.#

Szia. Ha rám hallgatsz, kersel egy jó szakembert, és megcsináltatod. Azt az ideget pénzt energiát erre fordítanám. Hasonló cipőben járok, de inkább nekiálltam kibeleztem a kocsit vettem a hegesztőbe drótot kicseréltettem a co palackomat és nekiálltam magam. Nincs olyan autó amit nem lehet megcsinálni,csak lusta lakatos. Ott a fiam suzukija ahol mind a 4 futóműbekötési pont problémás volt.

drbjozsef # 2024.07.09. 05:52

Sandor Sz.,

Én nem számolok két évvel, mivel magánszemélyként adta el nekünk a saját kereskedéséből. Nyilván azért, h ne kelljen vállalnia a két éves szavatossági időt.

Esetedben nem számít, mert a szavatosság elévülése - eltérő megállapodás hiányában - minimum egy év, abban pedig benne vagytok.
Kérdés, nincs-e erről említés az adásvételiben, mert magánszemély eladóként valóban kizárhatja a szavatosságot. De csak ha nagyon konkrétan szerepel benne. Nézzétek meg.

Autó esetén, ha az nem fiatal és futott is sok kilométert, akkor a kellő gondosságot már úgy értelmezik, hogy illik rendesen megnézni, akár meg is nézetni az autót. Egy fél éves autónál nem kell számítani azokra a hibákra, amelyre egy idős autónál igen. Ezért az, hogy nem nézte meg szakértő, és nem néztetek alá aknában, az a te oldaladon hiba. Ugyanakkor az biztos, hogy életveszélyes, közúti közlekedésre alkalmatlan járművet nem adhat el magánszemély sem.

Szóval nem mondom, hogy esélytelen vagy, de nem lesz egyszerű, és nem mehetsz biztosra.

Nincs minta, fogalmazd meg az igényeidet, az okokat, a helyzetet néhány összetett de érthető, világos mondatban. Írj bele határidőt, akár a teljesítésre, akár arra, hogy felvegye a kapcsolatot veled pl. telefonon. Írj bele mindent, az autó átírási, megvizsgálási díját is, majd elvitatkoztok rajta, mi jár és mi nem.

Szomorú örökös # 2024.07.09. 05:33

Ha magánszemélytől vásárolunk használt autót, akkor a kellékszavatossági kötelezettsége 1 évig áll fenn az eladónak.

Erre azért nem vennék mérget! Egy jól megírt szerződéssel a magánszemély simán kivonhatja magát alóla.
Egy alvázrohadás pedig nem „rejtett hiba”, hanem egyértelműen a nem körültekintő átvizsgálás eredménye.
Az meg ez esetben különösen sokat számít a latba, hogy mennyit futott előtte valósan az autó.

Szomorú örökös # 2024.07.08. 19:43

mert...elgurul ettől a gyógyszerem :)
Már szerintem ezen bőséggel túl vagyunk! Átmentél alpári kocsmai stílusba, ez pedig egyedül téged minősít.

Sandor Sz. # 2024.07.08. 19:43

Az alábbit azoknak, akik elolvasták az eszmecserémet ezzel a...izével.
Megnyugtatásként, már ha hasonló helyzetbe kerültök:

"Mi a különbség, ha vállalkozástól vagy magánszemélytől való vásárolunk használt autót?

Ha magánszemélytől vásárolunk használt autót, akkor a kellékszavatossági kötelezettsége 1 évig áll fenn az eladónak. Ha kereskedőtől vásárolunk, akkor a kellékszavatosság ideje 2 év, de figyelni kell arra, hogy a szerződésben lerövidíthető 1 évre."

forrás: ugyeszseg.hu

Ennek tudatában értékeljétek az alább megtörtént dialogusomat...dr -ego- gépésszel. És magát a keserű usert....vagy loosert...vagy kicsodát ;)

Szomorú örökös # 2024.07.08. 19:41

Ne nevettesd ki magad jobban.

Náladnál jobban nehéz lesz:

2024.07.08. 14:17-kor még ezt írtad: „Párom tavaly augusztusban kereskedésből vásárolt egy gépkocsit
V.S.
2024.07.08. 17:08-kor már ez volt: „mivel magánszemélyként adta el nekünk a saját kereskedéséből

Ehhez semmilyen kommentár nem szükséges szerintem. Ne reménykedj kellékszavatosságban.
Én már most feltételezem, hogy benne van ennek kihagyása a szerződésben is, csak hát te annak a válaszát fogadod el kizárólag, aki biztat.

Sandor Sz. # 2024.07.08. 19:34

Jajj...a mimóza lelkecskédbe tapostam. bunkó voltam? Ne 'hari'. Igyunk egy bambit?

Ne nevettesd ki magad jobban.
Alapvető fogalmakkal nem vagy tisztában... Részemről ennyi.

Sandor Sz. # 2024.07.08. 19:31

"Bár ennyiért meg nem is értem, miért is éri meg autót fenntartani."

Komolyan...nem hiszem el. Csak én látom ezen a felületen, hogy neked nem fórumozni kéne, hanem szakorvoshoz járni?? Van az a pénz, amiért meghallgatom problémádat...de húzós lesz.
Mi köze van bármihez és bárkihez is, hogy ki hogyan, miért és mennyiért tart fent kocsit?? Ez hogy jön ide? Mi köze a leírt problémához?

Másoktól kérdezem a következőt. Sok ilyen huszár van itt okoskodni?! Mert akkor nem várok több választ...lefarolok, mert...elgurul ettől a gyógyszerem :) Elég volt pár szösszenetet olvasni szomorúörökös köntösbe csomagolva... láttam, hogy miféle hozzászólásai vannak...Hogy bírjátok elviselni? Mit szedtek?:)) - ez nem neked szólt örökös.

Szomorú örökös # 2024.07.08. 19:29

Sandor Sz.

Mivel az elején teljesen félrevezetted a fórumozókat, hogy te egy kereskedésben vetted az autót, utólag meg azért csak kiderült, hogy gyakorlatilag magánszemélytől vásároltál - tök mindegy, hogy a helyszín hol volt - tőlem aztán olyan mindegy, hogy mekkora pereskedésbe vágsz bele, mert simán bukó lehet, magam részéről tojok rá, hogy mennyit veszítesz az amatőr kocsivásárlásod miatt még.

Az összes többi bunkó sértegetésedet meg határozottan visszautasítom. Nem a kocsmában vagy Öcsi!
Bár valljuk be, gyorsan megjelent az igazi természeted. Ezzel tényleg bukni fogsz a bíróságon.
Főleg hogy még mindig nem tudjuk, mennyiért is vetted azt a nagyon „patent autódat”.
Szerintem fél milla alatt volt és minimum már vagy 2-300 ezret futott, de te még ettől se fogtál gyanút.
Az ilyen embert hívják BALEKNEK!

Szívesen profilozlak, mert nekem meg ehhez van közöm, de akkor befutsz egy sarokba és reggelig fogsz bőgni.
Nem szokásom bőgni egy ilyen alpári bunkó miatt, nekem is vannak eszközeim kezelni a hozzád hasonló pszichopatákat.
És hát nem kívánom anyukádat követni, főleg megvígasztalni, hogy így bántál vele. :-)

Nekem értelmes emberekre van időm és energiám
Kár, hogy így magaddal nem fogsz törődni. :-)

Szomorú örökös # 2024.07.08. 18:46

Sandor Sz.

Egy patent toyotáról beszélünk, mely legendásan remek műszaki tartalommal bír

Minden bántás nélkül annyit kérek csak, hogy írd le, mennyiért vettétek meg így az autót! Köszi!

Szomorú örökös # 2024.07.08. 18:38

Sandor Sz.

Tehát nem szeretnél kioktatást - részemről nem is volt az szerintem - de eléggé felületesen olvasod drbjozsef válaszát is.
Ráadásul a kellő gondosság mellett eljárva felismerhető hibák nem tartoznak a szavatosságba, ha ez nem volt mondjuk festéssel elrejtve, és ha valaki belenéz a futóműbe, és látja, milyen, akkor nincs sok esélyed
Sőt még ezt is írta neked:
A baj az, hogy esetetekben az első 6 hónap az az idő, amikor hiba esetén vélelmezni kell azt, hogy az a vásárláskor is fennállt, és az eladónak kell bizonyítania az ellenkezőjét.
Te egyrészt szerintem nem kellő gondossággal vizsgáltad át vásárláskor az autót és hát már éppen 10 hónapnál tartasz, így ebben is eléggé bukóra áll az ügyed. És ezen az sem változtat, hogy 10 hónap alatt mindössze 700 km-t mentetek vele. Bár ennyiért meg nem is értem, miért is éri meg autót fenntartani.

Aztán ezt írod később még:

A kocsi állapotából nem volt sejthető, hogy az alváz (lényegi) 3 %-a veszélyesen el van rohadva.
Tisztában kéne lenni a futómű felfüggesztésével és annak alvázhoz való kapcsolatával.

Ezzel kapcsolatban meg fogsz lepődni, én nem jogász vagyok, hanem inkább műszaki oldalról közelítem a kérdést, ugyanis a szak-végzettségem közlekedésgépész, konkrétan gépjárművekről tanultam a 4 év alatt, de sebaj. :-) Te viszont nem jártál el körültekintően.

Én nem számolok két évvel, mivel magánszemélyként adta el nekünk a saját kereskedéséből.
Ha magánszemélyként adta el nektek, akkor ne is menjünk abba bele, hogy „kereskedésben” vásároltad - ahogy először írtad ugyebár - mert máris nem állja meg a helyét. Magánszemélytől vásároltál, ő pedig akár teljesen kizárhatja a kellékszavatosságot, magánszemélyként megvan a joga hozzá, mert nem köteles rá vállalni. Anno én így írtam meg az adásvételi szerződést - bár nem volt titkolni valóm az eladott autómmal, egy jó autót értékesítettem - mert nem akartam később mindenféle mondvacsinált okokra hivatkozva bonyodalmakat magamnak. És mivel a vevő aláírta, így hiába is jött volna vissza, elküldtem volna.

Sandor Sz. # 2024.07.08. 17:20

Tisztelt drbjozsef!
Köszönöm érdemi válaszát. Végre valami használható infót kaptam, bár nem megnyugtatót.
A jármű a vásárlás óta igazolhatóan kb 700 km-t futott, és ahogy Ön is említette, ez a mértékű átrozsdásodás sem időben, sem pedig a futott kilométer alatt nem alakulhatott ki. Tehát az eladás pillanatában is jelen volt, mint rejtett hiba.
Sajnos egy alvázcsonk rohadást, a futómű összetettsége miatt, illetve a nehéz hozzáférhetőség miatt nem vizsgálható telephelyen. És őszinte leszek Önhöz, a kocsi összállapotát látva, nem is feltételeztem, hogy gtk-s kocsi áll előttem. Elhiheti, hogy ha körbe lett volna rohadva, azonnal aknára guríttatom. Egy patent toyotáról beszélünk, mely legendásan remek műszaki tartalommal bír...
*
"Első körben leírhatod a problémát az eladónak egy tértis levéllel, az igényeddel együtt. Mit szeretnél? Hogy vegye vissza, és adja vissza a pénzeteket? Akkor azt."
Igen, ezt fogom tenni. Ez is volt a szándékom, csak szerettem volna hallani egy objektív véleményt (persze tisztában vagyok azzal, hogy a véleményező nem találkozott sem a kocsival, sem a hibával).

Tudna esetleg ötletet adni, hogy miként fogalmazzam meg a levelet? Van ennek egy előírt formátuma? Miként válik hiteles megkeresésnek a tértivevényen túl?
A kocsi vételárát kérjük, de persze az is probléma, hogy került az autóra 2x4 (téli, nyári) alig futott gumi...tehát valójában magasabbak az igényeink a vételárnál...
Köszönöm, hogy szán rám és problémámra időt.

Sandor Sz. # 2024.07.08. 17:08

Örökös.
Én úgy érzem, nem sikerült kiemelned a lényeget. Mi köze a leírtakhoz annak, hogy augusztus és junius? :D Ráadásul, az is elkerülte figyelmed, hogy a kereskedő egyben a kocsi tulajdonosa is volt. Ez lényegi részlet!
"Ha ez a rohadás gazdasági totálkárt jelent". Erre meg csak azt írnám, amit már leírtam. A kocsi állapotából nem volt sejthető, hogy az alváz (lényegi) 3 %-a veszélyesen el van rohadva. Tisztában kéne lenni a futómű felfüggesztésével és annak alvázhoz való kapcsolatával.
És hogy kérdésedre is válaszoljak, vagyis segítsek, hogy a jövőben másoknak érdemi segítséget nyújts: a kellékszavatosság ideje min. 1 év, kereskedő esetén két év (Ptk). Én nem számolok két évvel, mivel magánszemélyként adta el nekünk a saját kereskedéséből. Nyilván azért, h ne kelljen vállalnia a két éves szavatossági időt.
...
Ismétlem mások felé a kérésemet: szakértő tanácsát, segítségét várom. Köszönöm.

Örökös. Búcsúzásként ajánlok figyelmedbe egy mondatot, amit lehet, szintén nem olvastál el: "Tisztelettel és előre kérném, hogy mellőzzék a kioktatást...hogy miként kellett volna az autót a telepen átnéznem. MINDEN lényegi pontot szemügyre vettem, kocsi ki lett próbálva! " Köszi, ha megértetted.

drbjozsef # 2024.07.08. 17:05

Sandor Sz.,

A Ptk. kellékszavatossági szabályai szerint az elévülés két év, használt dologra ettől eltérően is meg lehet állapodni fogyasztói szerződésben is, de az nem lehet kevesebb, mint egy év.

Tehát ha bejelentetted a hibát az eladónak, akkor még benne vagy a határidőben biztosan.

A baj az, hogy esetetekben az első 6 hónap az az idő, amikor hiba esetén vélelmezni kell azt, hogy az a vásárláskor is fennállt, és az eladónak kell bizonyítania az ellenkezőjét. Ez már eltelt. Így is lehet igényed, de ez esetben neked kell bizonyítani, hogy az már a vásárláskor is fennállt. Ez műszaki szakkérdés, de a leírásod alapján azért azt valószínűsítem, hogy ez igazolható, ha annyira szét van rohadva, hogy az egy év alatt nem lehetett. De biztosra persze nem mehetsz. Ráadásul a kellő gondosság mellett eljárva felismerhető hibák nem tartoznak a szavatosságba, ha ez nem volt mondjuk festéssel elrejtve, és ha valaki belenéz a futóműbe, és látja, milyen, akkor nincs sok esélyed...

Első körben leírhatod a problémát az eladónak egy tértis levéllel, az igényeddel együtt. Mit szeretnél? Hogy vegye vissza, és adja vissza a pénzeteket? Akkor azt.

Szomorú örökös # 2024.07.08. 15:50

Sandor Sz.

Párom tavaly augusztusban kereskedésből vásárolt egy gépkocsit, melynek idén júniusi (műszaki vizsga előtti) átvizsgálása során kiderült...
Engedelmeddel kiemeltem a lényeget. Szerinted egy kereskedőnek mennyi „kellékszavatosságot” kellene vállalni egy használtautóra? Ha ez a rohadás gazdasági totálkárt jelent, akkor az az autó annyi éves és annyi km-t futott, hogy ott akár erre már számítani is lehetett kellő körültekintéssel történő átvizsgálás után, ergo benne lehetett előre a pakliban. Én úgy gondolom, hogy kár ebbe belemenni, mert bukni fogsz.